Recentelijk poste ik ergens in een lollige vrijdagmiddagbui wat situaties die ik de afgelopen tijd heb meegemaakt. Gewoon hele bijzondere situaties in acquisitie gesprekken of anderszins. De reacties die het los maakte varieerden van ‘oh mijn god, hoe slecht is het gesteld met de markt’ tot ‘ik ga schaterlachend het weekend in’.

Daarom dacht ik: laat ik de komende tijd de week ‘leuk’ beginnen met deze verhaaltjes. Gespreksverslagen (zonder dat ik uiteraard de partij in kwestie zal noemen, immers zijn mijn gesprekken altijd vertrouwelijk tenzij) die mij toch wel ‘vreemd’ overkwamen.

De eerste situatie is al weer iets langer geleden. Ik was samen met een relatie bij een middelgrote retailer die een nieuw ATS wilde en mogelijk ook een nieuwe website. Het verhaal ontspon als volgt…

Het verhaal begon over het ATS en de inrichting ervan.

Hoe ziet jullie recruitmentproces eruit?
Hoe bedoel je?
Gewoon, hoe werken jullie. Waar ligt welke verantwoordelijkheid? Wat doet de afdeling recruitment? Wat doet de lijnmanager? Hoe loopt het proces?
Nou, zoals het systeem dat nu dicteert. Dat kost erg veel tijd nu steeds.
Ok, maar als we nu naar een nieuw ATS gaan, hoe zou je het dan willen hebben?
Eh, dat weet ik niet, dat is afhankelijk van de flow van het ATS
Nee, een goed ATS kan zich aanpassen aan jullie proces, dus hoe wil je het ingericht hebben?
Nou, eeh, zoals het goed werkt in het ATS…

(op dit punt besloot ik dit stukje van het gesprek maar te laten voor wat het was)

En de recruitmentsite. Komt daar ook een nieuwe? Want deze is toch wel een beetje aan vervanging toe denk ik.
Ja, daar zijn we al mee bezig
Ah, mooi. Welk bureau is hierbij betrokken als ik vragen mag?
Dat weten we niet.
Hoezo niet?
Oh, dat doet marketing.
Maar zijn jullie als recruitment daar niet bij betrokken?
Nee, websites is iets van marketing.
Maar wil je daar dan niet bij betrokken zijn?
Nee, we hebben het al veel te druk.

Inmiddels is de nieuwe website live. De site mist het gros van alle benodigde informatie die je op een wervingssite zou verwachten, heeft geen enkele integratie met het nieuwe ATS (formulieren openen in een nieuw frame op de server van het ATS) en het hele proces kan je omschrijven als zeer matig.

Voor mij is het onbegrijpelijk dat je als serieuze corporate recruiters niet je eigen proces kan definiëren en niet betrokken wilt zijn bij de ontwikkeling van het belangrijkste onderdeel van je online recruitment aanwezigheid: je website.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


318 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën