Veel merken (en mensen) willen een stoer imago. Red Bull is op dit gebied misschien wel de bekendste. Zij sponsoren allerlei zeer uitdagende sporten en activiteiten. In de ski- en snowboardwereld zijn ze inmiddels niet meer weg te denken. Ook Felix Baumgartner mag Red Bull tot sponsor rekenen. Is de uitdaging zoeken een mode verschijnsel van ons welvaartsniveau?

Nee. Elke generatie zoekt grenzen op. De gebroeders Wright deden dat in de begin jaren van de vorige eeuw. President Kennedy stimuleerde de Amerikaanse ruimtevaart om naar de maan te gaan en Felix deed recent bijna het omgekeerde. Grenzen opzoeken zit in de aard van de mens. Zonder deze eigenschap zouden we nog holbewoners zijn en met knotsen op dieren jagen voor een maaltijd.

Uitdagingen zijn er in allerlei gradaties. Voor iedereen is dat op een ander niveau. Voor de een geeft basejumpen van de Euromast een kick terwijl de ander ‘n zondagse wandeling met kans op regen spannend vindt. Het gros van de mensen moet geprikkeld worden om tot prestaties te komen. Voor de vrijwel iedereen geldt dat een baan uitdaging biedt, maar ook in hobby’s en in het gezinsleven worden deze gevonden.

Waarom vermelden sollicitanten in het cv dat ze een uitdaging zoeken? Wat voegt dit toe? Wie zoekt geen uitdaging? Wie zegt: Baan zonder enige uitdaging gezocht? Alles wat mij prikkelt, wil ik voorkomen? Juist. Niemand. Ik zoek uitdaging in mijn werk! Doe het nou niet!

Wat wel? Waarom biedt deze baan dé uitdaging die jij zoekt? Die bij jou past. Ga uit van eigen kracht en laat de vacaturetekst zo veel mogelijk achterwege. Zoek een baan die jou uitdaagt!

Met dank aan de tekening van Bas (De Betekenaar): Aim for the moon. The worst that can happen is that you land between the stars!

Over de Auteur

Wim van den Nobelen Recruiter/Headhunter Management, Finance & Payroll, Nobelist, Spreker & Consultant Strategisch Recruitment, Blogger


1.135 views | Reageer (1 reacties)
  • Alf

    Probeer het nou eens!

    Bij wie ligt de uitdaging is de vraag; bij de recruiter of de baanzoeker? Antwoord: bij allebei. Allebei moeten zij hun grenen verleggen. Zeker nu. Op 1 advertenties zomaar honderd reacties. Dat is veel werk voor een vacature; 99 teleurgestelden en 1 gestresste recruiter. Dus moeten beiden creatief zijn.

    De recruiter moet achterhalen wat het bedrijf wil. Een vervanger voor de voorganger? Of ziet de organisatie een kans om te vernieuwen? Is dat laatste aan de orde, dan moet de recruiter afstappen van de bekende vacatureteksten, zoals
    – ‘wij zoeken’
    – ‘jij brengt mee’
    – de bijbehorende bullets
    – etc.

    Handel zoals de organisatie altijd handelt, wanneer iemand intern een opdracht uitzet. Vraag de potentiële kandidaten een antwoord te geven op de nieuwe situatie. Met andere woorden vind de kandidaat die je ogen weet te openen, je verrast.

    Aan de andere kant; de kandidaat. Die moet zich nu echt inleven en inlezen. En een verhaal opschrijven dat hout snijdt. Zonder de bekende formules en platitudes. De eerste schifting vindt al plaats tijdens het lezen van de tekst. Alleen serieuze kandidaten en avonturiers zonder zelfkritiek melden zich nog. Kwaliteit voor kwantiteit dus.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën