Afgelopen week stuurde ik een e-mail naar The Economist vanwege een bug in hun ipad app. Niets ergs, maar ik kon de online versie niet kopen.

Ik kreeg hierop de volgende, automatische, reactie.

Thank you for contacting us. Our customer service centre is currently experiencing an unprecedented number of e-mail enquiries which is affecting our usual response time of 1 working day. At present, it may take up to one week for us to respond to your e-mail enquiry.  We do apologise for the delay, but please be assured that we are answering each e-mail in order of receipt. We will revert to our usual response time as soon as we can.

If your query is urgent, please call our digital team on:

Een keurig staaltje verwachtingsmanagement. The Economist geeft aan onder normale omstandigheden altijd de mail binnen een dag te beantwoorden (wat natuurlijk een fenomenaal nette reactietijd is), maar vanwege omstandigheden dat nu niet te kunnen. Ze maken ook meteen de belofte om binnen een week te reageren, dus ze laten niet in het midden hoe lang het nu gaat duren.

Bij Digitaal-Werven doen wij ons onderzoek altijd in zomerperiode. Dat kan een reden zijn, zou niet moeten, maar het kan, zeker bij kleinere bedrijven, dat de normale, aangekondigde reactietermijn niet gehaald gaat worden. Zoals in het gratis rapport te lezen is: slechts 14% geeft een concrete reactietermijn aan en maar liefst 25% houdt zich hier niet aan!

Verwachtingsmanagement voorkomt grote teleurstellingen. Door gewoon meteen te communiceren dat iets mogelijk vertraging oploopt, en eventueel een omweg aan te bieden zoals The Economist met een telefoonnummer, manage je de verwachtingen van je klant / sollicitant perfect. Helaas is dit een zeer weinig voorkomend iets in de wereld van recruitment. Nog een lesje dat geleerd kan worden van marketing?

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


485 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën