Recentelijk ben ik een weekje naar Rome geweest. Niet echt boeiend voor dit blog, maar wat wel interessant is, is dat ik het appartement via AirBnB geboekt heb. Nu is die organisatie hier al eerder langsgekomen vanwege hun opmerkelijke wervingsbeleid, maar daar gaat het dit keer niet om. Wat leuk is aan AirBnB is dat je niet alleen als boeker gevraagd wordt om je appartement te raten, maar ook dat de appartement eigenaar mij als bezoeker mag raten.

Volkomen logisch eigenlijk. Immers, het gaat er niet enkel om wat ik als bezoeker van het appartement vind, maar aangezien via AirBnB mensen hun eigen kamers / appartementen verhuren ook hoe je als klant bent. Immers, als iemand een enorme zeikerd is kunnen verhuurders nu vooraf zeggen dat ze iemand niet willen. Als iemand meerdere keren iets kapot hebben gemaakt en de verhuurder zegt dat, kan je dergelijke rotte appels weghouden uit het systeem. Interessant is om dit soort zaken toe te passen op recruitment en werk.

Referenties

De afgelopen weken is hier op RecTec al een paar keer gesproken over referenties en het toetsen ervan. Belangrijke kritiek is dat referenties niet eerlijk zijn. Een recommendation op Linkedin moet gevalideerd worden, dus zal nooit negatief zijn. Een referentie mag blijkbaar niet negatief zijn volgens de wet (waar ligt trouwens de grens tussen negatief en kritisch?).

Via dit soort systemen kunnen de rotte appels er dus wel uitgehaald worden. Ethisch? Dat is natuurlijk onderwerp van discussie. Moet iemand die ooit iets van zijn werkgever heeft gestolen daar de rest van zijn leven voor boeten? Nee. Maar iemand die steeds opnieuw een greep in de kassa doet als carrière bijvoorbeeld? Er zijn veel discussies geweest over het aanleggen van zwarte lijsten voor horeca en retail medewerkers, aangezien daar veel mis gaat. Het beoordelen van werknemer en werkgever zou hier een mooi antwoord op kunnen zijn.

Glassdoor is een Amerikaanse site die werknemers iets laat zeggen over werkgevers. In Nederland nooit echt van de grond gekomen, waar enkele zoals Companyrating, het gepoogd hebben. Toch zou zo’n systeem best interessant kunnen zijn, vooral ook als het tweeweg verkeer is. Dus reacties van werknemers over werkgevers… en omgekeerd.

Momenteel leggen we veel systemen aan om ‘potentiële problemen’ in organisaties aan te pakken. Vertrouwen is goed, controle is beter is een veel gehoord (en compleet onzinnig) adagium. We bouwen allerlei controle systemen in voor zo’n 2% van de mensen die bewust probeert de boel te verkloten. Zouden dit soort tweeweg rating systemen niet een mogelijke oplossing zijn?

Of zijn we in Nederland dan weer net zo terughoudend in kritiek geven dat het toch niet werkt. Is het onze cultuur die dit systeem, net als een Nederlandse versie van Glassdoor, tegen zal werken? Best apart trouwens als je bedenkt dat wij Amerika zien als bijzonder individualistisch, maar ondertussen niet bereid zijn mensen te waarschuwen voor ‘foute werknemers of foute werkgevers’ via dergelijke systemen omdat we bang zijn dat het onze positie schaad en aan de andere stellen dat het ‘ons probleem’ niet meer is als je eenmaal weg bent. De vraag is wie socialer en wie individualistischer is.

Ik ben benieuwd, gaan we naar een dergelijk systeem toe? Of is tegen de tijd dat zo’n site goed genoeg gevuld is het al weer overbodig omdat we via ‘Big Data’ toch precies weten wie wat gedaan heeft in welk project en wat het resultaat hiervan is?

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


222 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën