Op Marketingfacts zag ik vanmorgen een bericht dat geestelijke gezondheidsinstelling ’s Heeren loo een digitaal museum heeft gemaakt met werving als primaire doel. In het kader van hun 120 jarige bestaan heeft men een digitaal museum gemaakt van 120 jaar geschiedenis. Tijd om dit project dus aan een kritische blik te onderwerpen.

Het idee wat men in het interview aangeeft klinkt mij geweldig in de oren. Een quote: Wij vinden dat geschiedenis ertoe doet, omdat het goed is om te weten waar je vandaan komt, als je wilt weten waar je naartoe wilt. Op basis van welke kernwaarden je nu en straks bestaansrecht hebt.

En dat is volgens mij PRECIES waar echte employer branding om draait. Daarom verbaas ik me zo vaak over het feit dat er geen geschiedenis op wervingspagina’s te vinden is. Zelfs als die heel mooi is kom ik die zelden tegen. Ik begin deze zoektocht dus met een positieve insteek, want dit kan wel eens heel mooi uitpakken.

Entree

De entree in het Digitale museum geeft centraal 3 foto’s en 3 mensen die iets vertellen. De filmpjes zijn super kort en toch vertellen ze 3 verhalen van 3 stakeholders. Een werknemer, een klant en een moeder van een klant. Gewoon tof dus.

Enige kritiekpuntje is dat de navigatie niet optimaal is in deze. In het hele centrale deel kan je dus enkel klikken op de 3 mensen en de foto dus iets laten verspringen. De rest van de navigatie is onderin weggestopt. Dat vind ik persoonlijk een beetje jammer, ik had iets meer een ‘wandel ervaring’ verwacht.

Deze drie personen zitten door het hele museum, steeds met kleine fimpjes erbij. Erg mooi dat je dus steeds de visie vanuit drie verschillende mensen ziet over wat er gebeurt net ’s Heeren Loo. Steeds in korte sound bites van maximaal 2 minuten, wat het heel behapbaar maakt.

Ook staat er onderin per segment de nodige tekstuele informatie over toen en nu. Ondersteund, zoals in een goed museum, met (foto’s van) oude documenten. Oude foto’s en in het museum zijn ook oude filmpjes gebruikt rondom het onderwerp.

Tevens komen er af en toe nieuwe karakters bij, zoals een bewoner sinds 1944, een oud medewerker die nu vrijwilliger is, een arts en nog meer. Steeds met korte filmpjes die heel goed weergeven voor wie je het doet. Niet enkel medewerkers aan het woord, maar iedereen.

Heel veel mooie content

Ik kan niet anders zeggen dan dat het hele museum vol zit met werkelijk waar prachtige, schitterende content. Oude en nieuwe content, oude foto’s, filmfragmenten van ‘hier en nu’ en het bezoek van de Koningin tijdens het 100 jarig bestaan. Kunst gemaakt door de cliënten, nog meer foto’s en video materiaal. Oud en nieuw.

Alle onderwerpen komen aan bod. Van hoe men om gaat met religie tot snoezelen. Van dagbestedingen tot onderwijs en de gebruikte domotica in de instellingen. Het is gewoon teveel om zomaar even een recensie van te schrijven, want het is oprecht een museum en daar kan je makkelijk een of twee uur in verdwalen zonder uitgekeken te zijn.

Navigatie en gebruikersgemak

Heb je dan niets te klagen Bas? Sorry ’s Heeren loo, dat heb ik wel. De navigatie en het gebruikersgemak zijn voor veel verbetering vatbaar. Hoewel ik het niet gebruiksvriendelijk vind, is het nog redelijk goed te begrijpen dat je met de middelste balk steeds naar een andere zaal gaat. Hoewel ik initieel dacht dat als er ‘welkom’ staat ik daar moest klikken. Ik kan me indenken dat heel veel mensen niet voorbij de entree komen, omdat ze die balk niet zien. Heel erg zonde, daar moet echt meer nadruk op komen te liggen, anders verlies je veel geïnteresseerde mensen!

Ook is de navigatie in de flash applicatie niet altijd even helder. Bij sommige stukjes tekst kan je naar beneden scrollen en is er mee, daar kwam ik per ongeluk achter. Net als dat je in sommige kamers ineens naar links en naar rechts kan gaan, de kamer is dan groter dan het scherm. Ook dat is totaal niet duidelijk als er geen expliciete pijl staat (en die staat er lang niet altijd). Zo kwam ik in de 13e zaal (ja, er zijn 15 zalen!) ineens erachter dat daar rechts buiten het initiële beeld nog een man met een video stond. Zonde, want die gaat veel gemist worden vrees ik.

Tot slot is het erg jammer dat lang niet alle foto’s een datum hebben. Als kind van de jaren 70 vind ik het soms heel lastig inschatten of iets uit 1930, 1950 of 1970 komt, maar dat vind ik wel belangrijk te weten.

Conclusie

De navigatie is minder, maar dat is volgens mij redelijk eenvoudig op te lossen. Verder is het gewoon een absoluut briljant prachtig stukje werk. Een voorbeeld voor heel veel organisaties denk ik. Het geeft geweldig de geschiedenis weer en daarmee ook de normen en waarden van de organisatie. Zoveel schitterende content, zo goed weergegeven. Een absolute pluim voor deze organisatie.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


474 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08landmacht_tram_03landmacht_tram_06

Categoriën