Enkele weken geleden was ik op het congres Strategische Flexibiliteit van Recruiters United. Daarom sprak o.a. Han Metsers, waar Recruitment Matters al over schreef. Een bijzondere uitspraak in zijn verhaal was ‘The war for talent is over’. Nu heb ik deze eerder gehoord van Kevin Wheeler die eraan toevoegde: Talent has won. Daar was ik het geheel mee eens, maar Han Metsers bedoelde dit serieus, er is genoeg talent.

Vervolgens vervolgde hij dat zijn eigen bank, ABN AMRO, niet de mensen kon vinden die ze wilde hebben. Er solliciteerde namelijk een bepaald type personen bij de bank en dat waren veelal niet de mensen die ze zochten in deze tijd. Hiermee haalde hij zijn eigen statement eigenlijk meteen onderuit (wat ook door meerdere in de zaal werd opgemerkt). Dus hoe staat het met ‘the war for talent’?

Warme lichamen vs talent

De vraag is primair: wat is talent? De oorlog voor warme lichamen is wel over ja. Het aantal sollicitanten neemt in de meeste sectoren toe, hoewel in bepaalde sectoren er nog steeds grote tekorten zijn. ASML heeft moeite techneuten te vinden (maar weigert nog steeds het laaghangende fruit te plukken en ook een Nederlandstalige recruitmentsite te maken), in het hoger onderwijs zijn docenten nog steeds lastig vindbaar en ook in de IT zijn nog steeds grote tekorten aan goede IT’ers. Dat laatste is wel van belang: het woordje goede, want warme lichamen zijn er daar ook genoeg verneem ik.

Echte talenten zijn altijd schaars geweest en die ‘oorlog’ is meer springlevend als ooit. Dat is wel te zien aan de bedragen die ervoor betaalt worden, of het nu in het profvoetbal is (Messi, Ronaldo) of in ‘The Valley’ waar Google en Facebook miljoenen betalen voor de beste programmeurs.

Meer opties

Een groot verschil met vroeger is dat de echte talenten toen automatisch kozen voor de grote organisaties. Daar kon je namelijk wat. Tegenwoordig zie ik veel toptalenten werken bij start ups, daar mag je namelijk wat. Of een eigen bedrijf beginnen. Het aantal toppers dat bij de corporates werkt is minimaal, hoewel ze dat zelf natuurlijk publiekelijk ontkennen.

De war for talent is over… talent has won. Talenten hebben meer keuzemogelijkheden dan ooit. In de accountancy is het al jaren zo dat een aantal van de toppers die in het partnerprogramma zitten opstappen. Ze willen niet hun hele gezinsleven kapot maken om partner te worden en beginnen een eigen kantoortje of gaan freelancen. Verdienen dan meer dan genoeg, maar werken ‘normale’ uren.

The war for talent is alive and kicking

The war for talent is niet over. Meer dan ooit maken unieke individuen het verschil en die unieke mensen zijn moeilijker aan een organisatie te binden dan ooit.

Het aantal warme lichamen dat gewoon werk kan verzetten biedt zich inderdaad in ruime mate aan en de vraag is hoe dit zich zal ontwikkelen. Gezien de economische omstandigheden is de kans groot dat dit wel zo zal blijven, echter, dit zijn niet de mensen die uw organisatie drijvend houden.

De bijzondere mensen, de echte talenten, die zijn makkelijker te vinden, maar moeilijker te binden dan ooit. The war for talent is over… talent has won.

One machine can do the work of fifty ordinary men.
No machine can do the work of one extraordinary man.
– Elbert Hubbard

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


778 views | Reageer (1 reacties)
  • Timon Rammeloo

    Goed verhaal Bas! Wat je zegt over de IT’ers klopt helemaal. Er zijn genoeg warme lichamen die gewoon hun werk doen. Er zijn er echter maar weinig die meer willen en doen dan dat. Wat je nu heel erg merkt in de IT sector is dat die mensen altijd hun dingentje zijn blijven doen. Men wilde hen toch wel hebben want als je een printer kon installeren was je de held van de straat. Tegenwoordig is dat niet genoeg. Jezelf blijven ontwikkelen, kennis bijhouden en dit verzilveren naar certificaten. Dat is niet wat automatiseerders zoals wij willen, maar dit is voornamelijk wat klanten willen. Hun eigen mensen hebben geen certificaten en mogen daarom sommige dingen niet. Dan zou een extern ingehuurde dat toch wel moeten hebben, anders klopt de verhouding niet meer.

    Talent aan je binden is inderdaad moeilijker dan ooit. Dit hoeft niet enkel doordat het talent het niet meer ziet zitten, maar soms ook omdat een klant dusdanig tevreden is met iemand die een project heeft uitgvoerd (en meer doet dan wat van hem verwacht wordt) dat de klant die persoon graag in dienst wil hebben. Als leverancier van diensten en infrastructuren zou het de relatie schade toebrengen als je daar niet positief op in gaat. Je moet toch denken aan de langere termijn. Tenzij je die persoon echt niet kan missen en dit duidelijk maakt aan die klant.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriƫn