Boekentips

Door Bas van de Haterd op 22-10-2012 07:34.

Recentelijk kreeg ik de vraag welke boeken ik zou aanraden voor een recruiter. Aangezien ik behoorlijk wat boeken lees, minimaal 5 per jaar, heb ik er inmiddels behoorlijk wat verslonden. Grappig genoeg eigenlijk zelden een over recruitment specifiek en helemaal geen dat die de moeite waard was.

Nu is dat denk ik juist goed, om niet zozeer over je eigen vakgebied te lezen, maar juist over aanpalende vakgebieden. Daar kan je denk ik het meest van leren. Dus bij deze mijn boekentips voor recruiters.

De internationale boeken die ik iedereen wil aanraden te lezen.

Outliers en The Tipping Point van Malcom Gladwell.

Outliers gaat over succes en hoeveel je kans op succes bij je geboorte bepaald is. The Tipping Point gaat over de vraag waarom sommige zaken viraal gaan en andere niet. Eigenlijk dus waarom dingen een succes worden en andere, nagenoeg vergelijkbare zaken, niet.

Freakonomics van Levitt en Bubner gaat over de onbedoelde effecten van veel maatregelen. Soms positief, vaak negatief.  Het gaat niet enkel om de bedoeling van een maatregel, maar de uitwerking bepaald het effect.

Starfish & Spider gaat over leiderloze, decentrale organisaties. Een organisatievorm waar we in de toekomst nog veel van gaan horen.

Wikinomics van Don Tapscott gaat over de kracht van samenwerken en de gezamenlijke kracht die vele malen groter is dan de manier waarop we nu vaak in een organisatie werken.

Free en the long tail van Chris Anderson.

Free gaat over de nieuwe economie van gratis. Die is in de 21e eeuw heel anders dan in de 20e eeuw. In de 20e eeuw kon het hooguit een lokkertje zijn om iets te betalen. In de 21e eeuw kan het echt gratis, omdat in veel gevallen de handelingen om te betalen duurder zijn dan de kosten die gedekt moeten worden. The Long Tail gaat over het feit dat de 80-20 regel (pareto principe) niet meer opgaat als je de distributie en keuzehulp goed op orde hebt. Het gaat niet meer enkel om groot zijn, in de niches is ook veel te verdienen.

The Shift van Lynda Gratton geeft een prachtig beeld van de toekomst van werk en is een grote inspiratie geweest voor mijn nieuwe boek. Lynda laat zien dat keuzes maken essentieel is. Het niet maken van een duidelijke keuze zal leiden tot een gebrek aan succes, zakelijk, privé of anderszins.

Drive van Daniel Pink geeft een perfect beeld van wat ons nu echt motiveert. Veel recruiters weigeren geld te noemen in een vacature, men moet een intrinsieke motivatie hebben bij ons te komen werken is het argument. Daniel Pink laat zien dat dat enkel kan als je 1) de issue van geld van de tafel haalt (dus genoeg betaald) en 2 geen bonussen meer geeft, geheel niet.

Van vaderlandse bodem is er ook veel goeds verschenen.

De Prooi van Jeroen Smit gaat over de ondergang van ABN AMRO. Het leest als een thriller waarin teveel staat dat niet waar kan zijn, maar is dus op waarheid gebaseerd. Bijzonder interessant inkijkje in de wereld van boardrooms, ego’s en aanname beleid.

Verleiden op het internet van Aartjan van Erkel is een briljant boek dat inzicht geeft in hoe teksten op websites veel beter kunnen en hoe je veel, veel meer rendement kan halen uit je website (wervingssite) door eenvoudige verbeteringen.

Nieuw Europees Organiseren van Jaap Peter en Jan Jaap Brouwer is een prachtig boek dat perfect aangeeft waarom we minder Amerikaanse managementliteratuur moeten lezen (toch prijs ik hierboven veel ervan aan, ja, ik ben hypocriet daarin) en waarom we niet blind moeten staren op Amerikaanse modellen, maar een eigen Europees model moeten hanteren.

Easycratie van Martijn Aslander en Erwin Witteveen (binnenkort een nieuwe editie) geeft een mooi inkijkje in hoe dingen anders georganiseerd kunnen worden. Easycratisch in plaats van bureaucratisch. De grootste concurrenten van je organisatie zijn bijvoorbeeld niet je concurrenten, maar zwermen klanten en zelfstandigen die het zelf wel regelen.

Slimmer werken met je kantoor in je tas van Gerald Essers is misschien wel het meest praktische boekje dat ik ooit gelezen heb over slimmer en efficiënter werken. Super praktisch voor iedereen die zichzelf afvraagt hoe je als digitale werknomade nu makkelijk overal kan werken.

Doorbraak van Niels Aalberts is eigenlijk twee boeken, van elk minder dan een uur. Het ene boek is het jongensboek. Niels was de manager van Kyteman en heeft hem mede naar de enorme successen gebracht. Hij omschrijft alles achter de schermen. Een echt jongensboek. De andere kant van het boek is de toepassing van alles dat hij met Kyteman heeft gedaan op ‘gewone’ marketing. Dus hoe kan je zonder een euro te besteden te hebben een succes maken zoals Kyteman dat heeft?

Society 3.0 van Ronald van den Hoff ten slotte is een enorme pil die je niet zomaar verslind, maar meer dan de moeite waard is. Het boek gaat in op een grote reeks veranderingen in de wereld, en hoe de gevestigde orde deze tegenhouden. De nieuwe groepen proberen niet de organisaties en instituten van binnenuit te veranderen, ze gaan er gewoon omheen.

Veel plezier

Bij deze mijn ‘top’ boeken van de afgelopen jaren. Er zijn er nog wel meer die ik zou aanbevelen, maar dit is even genoeg denk ik. Met de donkere dagen die eraan komen is het goed eens af en toe een boek te pakken en lekker bij het haardvuur een uur of twee, drie (want veel meer kosten de meeste boeken niet) te lezen. In mijn optiek zouden deze boeken, of tenminste de achterliggende theorieën  bij iedereen die in de recruitment zit bekend moeten zijn. Recruitment heeft immers een aanpalende functie aan marketing (er zitten veel marketingboeken bij), organisatiekunde (de O van P&O weet u nog) en talentmanement (waarvoor werven we eigenlijk anders).

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


236 views | Reageer (1 reacties)
  • Wat een timing, ben komend weekend jarig en had moeite met iets te verzinnen wat ik graag wil hebben. Ik heb er een paar leuke tussen zien staan. Thanks voor de tip!


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën