Vanuit Digitaal-Werven hebben we dit jaar onderzoek gedaan naar de aanwezigheid van organisaties op Social Media alsmede hun reacties op vragen via deze kanalen. Het onderzoek is gedaan onder meer dan 400 organisaties in Nederland, waarbij serieuze vragen zijn gesteld die een kandidaat zou kunnen stellen in de zoektocht naar een baan.

Hierbij valt te denken aan vragen als ‘hoe is het om als vrouw bij dit bedrijf te werken, het lijkt me nogal een mannencultuur?’ (bij b.v. accountancy en ICT bedrijven) of ‘ik hoor dat bouwbedrijven het zwaar hebben in de crisis, zoeken jullie nog wel echt mensen’ of gewoon ‘hoe lang duurt het normaal voor ik een reactie heb op mijn sollicitatie?’

Al eerder schreef ik over enkele pareltjes die uit dit onderzoek naar voren kwamen. Nu is het tijd voor de algemene cijfers.

Opvallend veel bedrijven zijn te vinden op Facebook en Twitter. Bij Twitter heeft slechts 15% geen account, bij Facebook 21%.

 

Dit is op zich opvallend, aangezien Nederland meer Facebook gebruikers heeft dan Twitter. Toch zijn er meer bedrijven actief op Twitter dan op Facebook. Hierbij komt ook nog eens dat er heel veel internationale bedrijven enkel met een internationale pagina op Facebook zitten.

Afdelingen regeren

Wat verder opviel was dat 11% geen mogelijkheid heeft op Facebook een vraag te stellen. Niet op de wall, maar ook niet via berichten. Best vreemd dat je op een conversatiemedium gaat zitten en dan geen reacties wenst.

Wat ook opvalt is dat afdelingen lijken te regeren op de social media. Van alle corporate twitter accounts heeft de overgrote meerderheid geen vacatures ertussen. Marketing heeft Twitter en de rest van de organisatie heeft blijkbaar pech. Positief is dat de partijen die hier wel een combinatie van maken dat heel goed weten te doseren. Bij 1% waren het heel veel vacatures op het corporate twitter account (meer dan 30%), bij 2% heel beperkt (slechts enkele).

Ook bij Facebook zien we dat er slechts heel beperkt iets over carrière mogelijkheden op een fanpage wordt gezegd. Hierbij aangemerkt dat het posten van vacatures in dit onderzoek al is aangemerkt als ‘iets over carrière’.

Meer dan de helft reageert niet

Dan het meest interessante vraagstuk: reageert men op een vraag op Social Media? Het antwoord: via Twitter 50% en via Facebook 45%.

Hierbij is uiteraard enkel uitgegaan van de bedrijven aan wie we een vraag konden stellen. Immers kunnen we geen reactietijd meten als een organisatie geen Fanpage of Twitter account heeft of dit niet open stelt voor vragen.

Meer dan de helft reageert dus niet, maar als er gereageerd wordt is dit meestal wel snel. Bij Twitter is de verwachting van mensen, in onze optiek als onderzoekers, dat er een hogere reactiesnelheid is, dus lag de lat daar ook hoger. Toch weet 22% binnen 6 uur te reageren, wat een absoluut keurig percentage is. Bij Facebook weet 25% binnen een dag te reageren. Slechts 5% doet er meer dan een week over, bij Twitter deed 13% er meer dan 2 dagen over.

Conclusie

Organisaties in Nederland zijn zeer aanwezig op Social Media, maar veel minder actief. Het feit dat meer dan de helft niet reageert op vragen op social media is natuurlijk gewoon slecht. Nu reageert bij Digitaal-Werven ook 23% niet op een sollicitatie, dus heel verrassend is het ook weet niet.

Ook is de afdelingscultuur, waarbij marketing en recruitment niet lijken samen te werken erg opvallend.

Wil je meer weten over dit onderzoek en hoe je eigen organisatie scoort, kom dan naar Digitaal-Werven op 2 oktober of bestel een individueel adviesrapport.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial en expert op het gebied van technologie en werk. Hij schreef o.a. de boeken '10 banen die verdwijnen & 10 banen die verschijnen", "de maatschappelijke impact van de zelfrijdende auto" en "(R)evolutie van werk". Hij schrijft over recruitment in de brede zin van het woord en hoe dit beter kan door technologie slim in te zetten. Hij adviseert hier bedrijven over en geeft over dit onderwerp ook regelmatig inspirerende lezingen. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


640 views | Reageer (3 reacties)