Het aantal websites dat de mogelijkheid biedt via Linkedin profielen te solliciteren is in 2012 ongeveer verdubbeld t.o.v. 2011, zo blijkt uit de cijfers van Digitaal-Werven, een onderzoek onder meer dan 400 organisaties naar de digitale sollicitatie-ervaring.

Bood in 2011 nog 6,5% van de onderzochte bedrijven deze optie aan, is dat in 2012 al 12% van de bedrijf, net niet verdubbeld dus. In 2010, toen de mogelijkheid er wel was, maar enkel via de Linkedin API, was dit 1% van de bedrijven.

Ongeveer de helft van de bedrijven die de mogelijkheid heeft met Linkedin te solliciteren (52%) geeft daarna feedback over wat ze uit je Linkedin profiel halen. De andere helft stuurt de sollicitatie direct door zonder dag je als kandidaat nog inzage krijgt in de gegevens die je zojuist opstuurt.

Hoewel een verdubbeling op zich een hele prestatie is, is het percentage van 12% nog wel erg laag. Bekend is dat de nodige ATS’en het nog niet ondersteunen, maar dat hoeft op zich geen probleem te zijn, daar zijn oplossingen voor. Vanuit Digitaal-Werven geloven we dat je met name de goede kandidaten binnenhaalt als je een goede ervaring biedt, een sollicitatiemogelijkheid met een Linkedin profiel hoort daar voor veel organisaties gewoon bij. Op het event op 2 oktober zullen we dieper ingaan op de cijfers en hoe je een goede ervaring kan bieden.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial en expert op het gebied van technologie en werk. Hij schreef o.a. de boeken '10 banen die verdwijnen & 10 banen die verschijnen", "de maatschappelijke impact van de zelfrijdende auto" en "(R)evolutie van werk". Hij schrijft over recruitment in de brede zin van het woord en hoe dit beter kan door technologie slim in te zetten. Hij adviseert hier bedrijven over en geeft over dit onderwerp ook regelmatig inspirerende lezingen. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


341 views | Reageer (2 reacties)