Bij Digitaal-Werven onderzoeken wij corporate recruitmentsites (of werken bij delen van gewone websites) op vele onderdelen, een daarvan is de toegankelijkheid.

De toegankelijkheid is eigenlijk een heel eenvoudig element, maar oh zo belangrijk. Immers moet een kandidaat uw website, en specifiek het carrièredeel erop, weten te vinden voordat je samen met een kandidaat verder kunt gaan in het sollicatieproces. Hier zijn een paar eenvoudige vuistregels voor.

Sommige zaken zijn zeer eenvoudig en tegen extreem geringe kosten (lees: 25 euro) te regelen, maar ontbreken helaas nog wel eens.

Werkenbijuwbedrijf

Een voorbeeld van zo’n belangrijke, en heel eenvoudig te regelen, onderdeel is het registreren van www.werkenbijuwbedrijf.nl (uw bedrijf is hier uiteraard uw eigen bedrijfsnaam) en deze doorverwijzen naar uw carrièredeel. Dus zelfs als u geen aparte werkenbij-site maakt, is deze URL registreren belangrijk, al is het maar zodat uw concurrenten het niet doen.

In het onderzoek hebben we gelukkig nog geen domeinkapers gezien die de werkenbijurl van concurrenten hebben geregistreerd, maar een situatie als Samsung is ook niet echt goed voor je employer brand.

Hoewel dit een hele eenvoudige actie is en toepasbaar voor elke organisatie, komt de werkenbijuwbedrijf-URL bij 62% van de onderzochte bedrijven niet uit bij hun eigen werkenbij-pagina.

Positie carrièrelink

Een ander deel van toegankelijkheid is de positie van de link naar het carrièredeel op de corporate homepage. Staat deze boven of onder de ‘vouw’ op de website, in andere woorden: is deze meteen zichtbaar als iemand de pagina opent of moet je scrollen? Dit is voor sommige organisaties lastiger te bewerkstellingen. Immers hebben grote webwinkels hun bovenste menu vol met producten staan, niet met banen. Opvallend is dan dat toch bij slechts 12,5% van de onderzochte bedrijven de werkenbij-link ‘onder de vouw’ staat. Op dit gebied scoren de meeste organisaties dus al heel goed.

Browsers

Het laatste belangrijke onderdeel van de toegankelijkheid is het feit dat de website dient te werken in verschillende browsers. Vroeger kwam de overgrote meerderheid van het internetverkeer via Internet Explorer, tegenwoordig is er een grotere verdeling. Internet Explorer, Firefox, Chrome en Safari hebben allemaal behoorlijke marktaandelen. Bij Digitaal-Werven hebben we de eerste vijf jaar getest met Firefox, waarbij vorig jaar het aantal websites dat niet goed werkte onder de 1% zat. Daarom zijn we dit jaar gaan testen in Chrome, een browser die bijna net zoveel gebruikt wordt, maar waar nog iets minder op getest wordt. Het aantal sites dat niet (goed) functioneert in Chrome is 1,4%. Hoewel dit een overzichtelijk percentage is, is het toch heel vervelend als net die ene topkandidaat niet kan solliciteren omdat hij Chrome gebruikt en de solliciteerknop niet werkt of buiten beeld valt.

Het testen met verschillende browsers is iets dat elke zichzelf respecteren webbouwer standaard aanbiedt en Chrome behoort altijd 1 van de standaard testen te zijn gezien het marktaandeel. Hoewel het slechts 1,4% van de sites is die niet goed functioneert is dat 1,4% teveel eigenlijk, het is een vermijdbare fout.

Op 2 oktober zullen wij een hele reeks van dit soort feiten presenteren op het Digitaal-Werven event. Deze dag staat in het teken van wat recruitment kan leren van marketing en E-Commerce. U komt toch ook?

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial en expert op het gebied van technologie en werk. Hij schreef o.a. de boeken '10 banen die verdwijnen & 10 banen die verschijnen", "de maatschappelijke impact van de zelfrijdende auto" en "(R)evolutie van werk". Hij schrijft over recruitment in de brede zin van het woord en hoe dit beter kan door technologie slim in te zetten. Hij adviseert hier bedrijven over en geeft over dit onderwerp ook regelmatig inspirerende lezingen. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


581 views | Reageer (2 reacties)