In 2012 zijn er 7 organisaties genomineerd voor Digitaal-Werven, het onderzoek naar de beste digitale sollicitatie-ervaring. De winnaar, gekozen door de onafhankelijke jury, zal op 2 oktober bekend gemaakt worden op het Digitaal-Werven event.

Van de 7 organisaties zijn er twee  voormalig winnaars: Deloitte (in 2011 en 2010) en Tam Tam (in 2009). Verder zijn in het verleden o.a. Cap Gemini, Quinity en VUmc al eerder genomineerd geweest. De genomineerden zijn (in alfabetische volgorde): Cap GeminiDeloitteEnexisQuinityTam TamTechnische Unie en VUmc.

Het onderzoek leverde enkele opvallende resultaten op.

Niveau wervingssites enorm gestegen

Het niveau van de top is enorm toegenomen. Scoorde vorig jaar één organisatie meer dan een 8 (op een schaal van 1 tot 10) en 9 organisaties een 7 of meer, is dat dit jaar gestegen naar 39 organisaties met meer dan een 7 en maar liefst 5 organisaties met een 8 of hoger. Toen Digitaal-Werven 6 jaar geleden begon scoorde geen enkele organisatie een 7 of hoger.

Hierbij moet aangemerkt worden dat een de eisen ook elk jaar iets worden aangepast. De eisen aan reactietermijnen op social media bijvoorbeeld komen steeds hoger te liggen blijkt uit menig onderzoek, dus ook bij Digitaal-Werven liggen deze eisen hoger dan vorig jaar. Opties als solliciteren met een Linkedin profiel was vorig jaar nog iets ‘bijzonders’. Dat wil dus zeggen dat er pluspunten werden gescoord indien men dit had, maar geen minpunten indien het niet aanwezig was. Dit jaar is het nog steeds positief om deze optie te bieden, maar ook negatief beoordeeld indien de optie niet geboden wordt.

Stilstand is dus bij Digitaal-Werven letterlijk achteruitgang. Het feit dat zoveel organisaties enorme stappen hebben gezet is een zeer positief teken aan de wand, hoewel er natuurlijk nog steeds flinke stappen te zetten zijn.

Aantal onbeantwoorde sollicitaties blijft gelijk

Hoewel het niveau enorm is toegenomen, is het aantal onbeantwoorde sollicitaties exact gelijk gebleven ten opzichte van 2011: 24%. Ongeveer een kwart van alle organisaties in Nederland (in 2010 was dit 25%) neemt dus niet eens de moeite om een sollicitant af te wijzen na een sollicitatie.

De komende weken zullen andere cijfers, zoals het aantal reacties op social media vragen, de snelheid van reacties en dergelijk hier vermeld worden.

Het totale overzicht, de mooiste (en meest dramatisch) ervaringen en nog veel meer zal gedeeld worden op 2 oktober op het Digitaal-Werven event. Dit event staat dit jaar in het teken van wat recruitment kan leren van E-Commerce en Marketing als het gaat om website-optimalisatie.

Voor het officiële persbericht zie Digitaal-Werven

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


580 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën