Creatieve wervingsactie

Door Bas van de Haterd op 11-09-2012 07:48.

Website designers, een bijzonder lastig werfbaar beroep weet ik uit ervaring. Grafisch ontwerpers die veel met sites doen zijn vaak lastig te targetten en nog lastiger over te halen.

Daarom heeft Ogilvy Brussel een creatieve actie opgezet waar ik over las op Springwise. De conclusie die ik hieruit haal: goed idee, dramatisch uitgevoerd, zegt iets over het bureau.

Voor dat ik uitleg hoe ik tot die conclusie kom zal ik eerst even kort omschrijven wat men gedaan heeft.

Adobe

Een van de belangrijkste softwarepakketten voor designers is Adobe. Dit bedrijf (bekend van Acrobat Reader onder het grote publiek) heeft belangrijkste pakketten als Illustrator waar een goede designer bijna niet zonder kan. Echter, deze software is duur, erg duur.

Het idee van Ogilvy Brussel was dat veel designers die momenteel weinig of geen werk hebben dus via illegale kanalen (file sharing sites) op zoek zouden gaan naar deze software. Logisch en tot zover 100% goed denk ik.

Interessant is dat men het normaal best lastige targetting probleem hiermee oplost. Niet alleen bereik je grafisch ontwerpers als ze op zoek gaan naar een grafisch pakket, je bereikt op de file sharing sites ook nog eens de grafisch ontwerpers die mogelijk open staan voor een nieuwe baan.

De uitvoering

Wat Ogilvy Brussel vervolgens gedaan heeft is files uploaden die doen alsof ze het pakket zijn, maar eigenlijk een wervingsplaatje is.

Zoals de reacties onder het artikel op Springwise al laten zien zitten er veel haken en ogen aan deze uitvoering.

  1. Als het bestand niet is wat je verwacht delete je het snel, bang voor virussen als iedereen is;
  2. Je hebt net een poging gedaan iets illegaals te doen, dan ga je meteen je contactgegevens delen?
  3. De file (een plaatje) zal zonder twijfel een hele andere omvang hebben dan de bestanden die je zoekt, dus hoe groot is de kans dat je het download?
  4. Als ik het download ben ik zojuist bijzonder teleurgesteld, want ik heb niet gekregen wat ik zocht. Beginnen met ‘liegen’ is in mijn optiek nooit een sterk begin van welke relatie dan ook, ook een arbeidsrelatie.

Hoe dan wel?

Goed is dus het idee, dat je deze groep kan vinden op file sharing sites en specifiek kan targetten op de pakketten die ze zoeken. Het uploaden van fake bestanden is nooit een goed idee omdat je er enkel mensen mee irriteert, afgezien van de vraag of iemand het ooit download en als men het gedownload heeft of iemand daarna het lef heeft om zijn contactgegevens te delen na een illegale actie.

Je kan wel de targeting gebruiken, maar vervolgens zeer gericht adverteren met: waarom illegaal downloaden? Solliciteer bij ons en gebruik dit pakket legaal.

Persoonlijk zou ik al helemaal afknappen op een bureau dat ‘mensen irriteren’ (door fake bestanden te uploaden) als wervingsactie inzet. Het idee is dus goed, maar de uitvoering vind ik persoonlijk dramatisch en slecht voor het employer brand van Ogilvy Brussel.

Dank je wel Paul Hassels Mönning voor de tip

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


509 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën