Defensie werft weer

Door Bas van de Haterd op 10-09-2012 07:19.

Defensie, waar zoveel duizenden mensen uit moeten, werft met een bonus van 10.000 euro nu technici, zo meldt het AD. Bij het bericht op nu.nl (bevestigd door een woordvoerder van het ministerie) leek het nog te gaan om een doorstroom actie, maar het artikel in het AD lijkt het te gaan om nieuwe werving.

Als het om doorstroming gaat, dus soldaten die de mogelijkheid krijgen een technische opleiding te doen en daarna nog 4 jaar in dienst moeten blijven voor de bonus, heb ik er alle begrip voor. Bij nieuwe werving snap ik de actie, want het is lastig, maar denk ik dat er veel meer winst te behalen valt op andere plekken.

Ten eerste hebben we hier al vaker geschreven over het totaal bizarre personeelsbeleid dat Defensie heeft. Gerommel met cijfers om enorme budgetten te krijgen, maar ondertussen totaal niet presteren.

Niet onlogisch als ik eerlijk ben, zeker niet als je technici wilt werken. De digitale sollicitatie-ervaring bij defensie (die we vanuit Digitaal-Werven natuurlijk onderzoeken) is gewoon heel slecht. Als je dergelijke mensen, goede IT’ers en technici waar gewoon een groot tekort aan is, wilt binnen halen is het misschien eens een idee om na te denken de drempels om te solliciteren sterk te verlagen.

Let op: ik zeg nadrukkelijk niet de kwaliteitseisen te verlagen! Ik zeg de sollicitatie-drempels. Het aantal hoepels dat je door moet springen om te mogen solliciteren is enorm. Natuurlijk begrijp ik dat de eisen bij defensie hoger zijn dan bij veel andere organisaties, met verklaringen van goed gedrag en zo. Echter, je hoeft niet alles te vragen voor men een eerste gesprek heeft. Het gaat er ook om hoe je de procedure inricht en wanneer je om welke informatie vraagt.

Bij defensie stoppen ze veel geld in allerlei wervings- en arbeidsmarktcampagnes. Gelukkig zijn ze niet meer op TV (ik heb ze tenminste al een tijd niet meer gezien), maar ze vergeten de conversie. De instroom is aardig, maar je moet mensen ook een proces bieden waar ze doorheen gaan. Ik vraag me regelmatig af of men wel meet waar mensen afhaken (digitaal en in de offline procedure) en hier de processen op aanpast. Volgens mij is er heel veel te verbeteren op het gebied van (online) conversie.

Daarom wil ik, mocht men dit lezen, twee mensen van Defensie gratis uitnodigen om deel te nemen aan Digitaal-Werven, waar we dit jaar geheel in het teken staan van meten en testen voor conversie, mits men uiteraard zichzelf als case aanmeldt want ik wil dan natuurlijk dat ze met concrete test ideeën naar huis gaan. Het is immers ook mijn belastinggeld dat hier iedere keer verspilt wordt. Dus dames/heren van defensie, indien u interesse heeft, mail me even, mijn contactgegevens staan bij de bloggers.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


320 views | Reageer (2 reacties)
  • gast

    Bizar personeelsbeleid, zeg dat wel! Ik kom ze ieder jaar weer op meerdere wervingsbeurzen tegen ze hebben een prachtige stand. Afgelopen Careerevent stond ik tegenover die stand (best fijn want het blijft een publiekstrekker) en sprak met diverse mensen die bij een tak van defensie werk(t)en… die waren dus op zoek naar een andere baan! Het kan natuurlijk om de naamsbekendheid zijn dat je aan zulke beurzen blijft deelnemen maar ik heb zo het idee dat dat minder hard nodig is dan een willekeurig MKB bedrijf.

  • @Gast: dat is nog niet eens een bizar personeelsbeleid waar ik op doel, maar een keuze in het wervingsbeleid. Als je het artikel over het personeelsbeleid leest zal je lezen dat de ene keer dat ze een keer voldoende aanwas wisten te krijgen om de tekorten op te lossen, ze geen salarissen hadden die allemaal aan te nemen. 


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën