Bureaurecruiters zijn meestal strebers (=ambitieus persoon die vooruit wil komen en daar alles voor doet. Bron: encyclo.nl). Natuurlijk ligt de focus op kwaliteit, maar aangezien de meeste een vast salaris hebben met een bonuscomponent, mag je dan de conclusie trekken dat kwantiteit hoger op het lijstje staat dan kwaliteit? Is de klant beter af met een ander beloningsmodel?

Misschien wel. Zekerder is dat kandidaten beter af zijn. Nu geldt het systeem, wie het eerste komt die het eerste maalt. Dit leidt tot situaties dat kandidaten voorgesteld worden, zonder dat deze hiervan op de hoogte zijn. Sterker, in deze periode waarin iedere Euro telt, worden kandidaten voorgesteld die niet eens in het eigen systeem staan. Kandidaten zijn vogelvrij, maar laten we reƫel zijn, rouwig zullen zij er niet om zijn. Het doel heiligt de middelen. Een baan is een baan, de wijze waarop maakt nu niets uit.

Minpunt voor de kandidaten zijn andere bureaus. Tegenwoordig worden weinig procedures exclusief weggezet. Hoe goed bureaus hun best doen jou anders te laten geloven. De kans dat een ander bureau bezig is met dezelfde procedure en dezelfde kandidaat wil voorstellen is aanwezig. De teleurstelling is niet alleen groot wanneer je te horen krijgt dat jouw kandidaat bekend is, ook zet het de relatie met de kandidaat onder druk. Een telefoontje is snel gepleegd en ondanks zijn/haar toelichting van niets te weten, nemen de kansen toch af. Uiteindelijk nemen we dit de ander toch kwalijk. Terecht of niet. Jammer natuurlijk.

Is dit het allemaal waard? Kandidaten rekenen je het nu niet aan, maar hoe zit dat als straks de markt aantrekt en zij leidend zijn? Hoe kijkt de concurrentie naar je? Positief, want strebers onder elkaar? Of bestaat de kans op imagoschade? Je weet wel, die te voet komt en te paard gaat. In een modern jasje, te social media gaat!

Elke wedstrijd willen winnen kan niet. Amerikanen zeggen, choose your battles. Op korte termijn ben je misschien een Winner, op lange een Loser!

Over de Auteur

Wim van den Nobelen Recruiter/Headhunter Management, Finance & Payroll, Nobelist, Spreker & Consultant Strategisch Recruitment, Blogger


382 views | Reageer (10 reacties)
  • Joost

    Goed stuk, echter ben ik het niet geheel eens met de titel. De wil om elke wedstrijd te winnen is naar mijn idee niet kansloos. Er op vertrouwen elke wedstrijd te gaan is kansloos.

  • Wim

    @Joost dank, maar in de context vind je deze dan wel kloppen?

  • Barry Groeneveld

    Fraaie foto! Een aantal jaar geleden had ik als werkzoekende ook het
    idee om een dergelijke foto van mijzelf in kostuum en met
    bokshandschoenen aan om te gaan flyeren op netwerkgelegenheden als de
    “commercieel zwaargewicht”.
    Nooit uitgevoerd, maar het zag er voor de
    spiegel wel imposant uit šŸ˜‰

    Inmiddels ben ik weer op zoek naar een nieuwe “uitdager”, die het
    aandurft om met mij de commerciƫle arena in te gaan!

  • Wiesje

    Elke wedstrijd willen winnen is naar mijn idee de juiste insteek. Dat je ze niet allemaal kan winnen lijkt me logisch, maar niet geschoten is altijd mis. Ik vind het wel zeer kwalijk dat er bureaus zijn die kandidaten bij bedrijven onder de aandacht brengen terwijl de kandidaat zelf van niks weet. Ik ben zelf ook recruiter en wij bespreken altijd met de kanidaat waar deze voorgesteld wordt. Als hij of zij zelf al gesolliciteerd heeft, of al is voorgesteld door een ander bureau, dan heb ik pech, dan ben ik te laat geweest. Betekend dus dat ik de kandidaat de volgende keer nog eerder moet vvinden en sneller moet reageren.

  • Ronald

    grotendeels eens met Wiesje, als je kans maakt, gewoon er voor gaan; bedoelt Wim dat de ethiek regelmatig ver te zoeken is? fatsoen, respect, vertrouwen zijn in deze tijden soms ver te zoeken; hanteer je deze wel, dan heb je er op de langere termijn altijd plezier en profijt van

  • Wim

    @Ronald @Wiesje dank voor de reactie. Onzekere tijden onzeker gedrag.

  • Joost

    In de context klopt het wel, uiteraard moet de intentie er wel zijn om elke wedstrijd te winnen. In dezelfde metafoor lijkt mij overigens het winnen van het seizoen belangrijk dan het winnen van de wedstrijd; wanneer een recruiter serieuze Ā time & effort in een kandidaat steekt maar deze niet wordt aangenomen bij een bedrijf is misschien de wedstrijd verloren maar kan op de lange termijn (verder in het seizoen) wel nieuwe opdrachten of andere kandidaten opleverenĀ naar aanleiding van de positieve ervaring van die kandidaat bij de recruiter.Ā Ā 

  • Wim

    @Joost mooie metafoor, dank.

  • Ronald

    als ik mij niet vergis, gaat dit stuk over de wijze waarop het traject na ontvangst van een aanvraag wordt afgehandeld; de mogelijke drang om te scoren kan dwars op de ethiek staan hoe we met kandidaten omgaan

  • Wim

    @Ronald dank maar ik begrijp het niet helemaal. Wil je het toelichten?


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriƫn