Eerder vroeg ik me bij het RecTec Vrijdag VragenVuur (RectecVVV) af wat recruiters nu eigenlijk willen: een brief als attachment of als CV. De antwoorden hierop ben ik jullie nog schuldig.

De Linkedin poll is in totaal zo’n 85 keer ingevuld, wat een aardige score is en daarmee wel iets zegt over wat ‘de markt’ nu wil.

In de comments valt vooral op dat als een brief als attachment wordt geprefereerd dit vooral komt omdat het ATS dat makkelijker verwerkt. Typische gevallen van: de techniek bepaald het proces (altijd fout) en het proces staat centraal, niet de klant (kandidaat of recruiter in dit geval).

Wel interessant zijn ook twee comments die stellen juist de mail te prefereren, omdat daarin vaak veel korter en bondiger wordt geschreven en een attachment vaak ook een hele A4 is, wat volkomen overbodig is. De meest rake open opmerking is denk ik degene die stelt: het ligt aan de bedrijfscultuur. Zoveel is dus zeker…

De antwoorden dan

27% maakt het gewoon niets uit. Mooi, kan je dus niet fout mee gaan. Toch heeft maar liefst 44% een voorkeur voor de brief als e-mail tekst en niet als attachment.

Ouderen recruiters liever een attachment

Hoewel ik me nu op glad ijs begeef omdat de steekproef niet zo groot is dat het nog echt representatief is, is er wel een opvallende trend te zien in de antwoorden. Relatief veel ‘oudere’ (ouder dan 37, sorry, dit zijn door Linkedin gedefinieerde categorie├źn) recruiters willen graag een attachment en geen mail.

Zou dit komen doordat deze groep nog vaak de brief uitprint en printen makkelijker is met een word document? Of omdat deze meer tijd besteden aan de brief lezen in plaats van meteen de CV te pakken? Ik heb geen idee, maar het is wel opvallend.

Conclusie

Als sollicitant kan je het beste je brief (kort en bondig) in je e-mail tekst zetten in plaats van in een attachment wat veel geleerd wordt op scholen. Behalve als je weet dat de beoordelaar wat ouder is, dan is er een grotere kans dat hij/zij de brief als attachment wil.

 

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


404 views | Reageer (1 reacties)
  • mathilde

    Ik heb altijd voor het versturen van mijn brief de betreffende recruiter/ Hr medewerker, etc. gebeld en als afsluiting is het misschien ook goed om te vragen wat de persoon wil? Wel/ geen attachment? Dan hoor je het gelijk en scoor je wellicht punten omdat je met de persoon meedenkt?


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categori├źn