Afgelopen week sprak ik met een goede relatie over de nieuwe community manager. Ik beschouw mezelf, naast adviseur, ook onderdeel van die community en tijdens het gesprek flapte ik er ineens uit: ‘maar wij als community zijn helemaal niet betrokken in dat sollicitatie proces, als deze persoon ons moet ‘manager’ en ‘motiveren’, is het dan niet logisch dat iemand van de community ook een gesprek met de kandidaten zou hebben?’. En toen was het stil, want eigenlijk klonk dat heel logisch, maar ook heel vreemd.

Kan je iemand een sollicitatie gesprek geven met externen? Kan je de community betrekken bij de aanstelling van een community manager? Of als je dit doortrekt: kan je een key account manager die een paar grote accounts doet ook een ronde laten doorlopen met 1 of 2 van die key accounts?

Ergens klinkt het heel vreemd, maar ergens is het ook weer heel logisch. Het gaat immers om de mensen voor wie de nieuwe persoon het straks gaat doen, toch? Een community manager moet vooral goed liggen bij de community. Een key account manager die ‘kriebels’ oproept bij zijn of haar key accounts zal niet heel succesvol zijn. Een directeur van een vrijwilligersorganisatie die niet de juiste snaar bij de vrijwilligers weet te raken creĆ«ert meer problemen dan hij kan oplossen.

Er zitten natuurlijk ook de nodige haken en ogen aan. Bedrijven zijn vaak niet heel happig op vertrekkende medewerkers vroegtijdig aankondigen. Waarom niet is me eigenlijk een raadsel, maar het is zo. Ook leg je natuurlijk veel verantwoording buiten de organisatie. Als je het advies van de externe (klant, community, etc) niet volgt doe je de relatie ook schade aan. Then again, volgens mij is alles als het goed is goed uit te leggen met een goed verhaal. Zeker ook als je in het begin de regels uitlegt. Bijvoorbeeld: we nemen je advies ter harte. Of je hebt veto recht, maar dat wil niet zeggen dat je ook aanwijs recht hebt (je beslist niet wie het wel wordt, je kan wel zeggen wie het per se niet moet worden). Zoiets.

Ik ben benieuwd, is het nu eigenlijk (voor sommige functies) logischer of onlogischer om klanten, vrijwilligers of mensen van je community in het sollicitatie-proces te betrekken?

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


380 views | Reageer (3 reacties)
  • Michael Geradts

    Klinkt logisch Bas, maar zou je de klant of de community ook het exit gesprek laten voeren? Naar mijn idee heeft het bedrijf een eigen verantwoordelijkheid in het aannemen van de beste community manager of accountmanager. Welk bedrijf vertelt immers de gehele sales strategie aan de klanten? Verschillende belangen staan tegenover elkaar.
    Michael Geradts

  • Hoho Michael, ik zeg ook niet dat ze beslissingsbevoegdheid hebben! Of het gehele traject overlaten. De organisatie blijft natuurlijk zelf verantwoordelijk, ten alle tijden. Maar zou je naast de input van manager, collega en HR niet bijvoorbeeld ook die van de klant of community willen hebben?

  • Binnen langdurige zorg is het niet ongebruikelijk dat clienten deelnemen (naar vermogen) aan de sollicitatieprocedure.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriƫn