Vorige week schreef ik over een opvallende recruitmentsite blunder die we in het kader van Digitaal-Werven waren tegengekomen. Maandag heb ik enkele positieve ervaringen in social media in de schijnwerper gezet. Vandaag is het weer tijd om wat domme foutjes aan de kaak te stellen.

Fouten maken mag en is menselijk. Geen problemen mee. Sommige dingen zijn slordig (een dt spelfout), sommige dingen zijn heel slordig (de verkeerde naam in de aanhef van de afwijzing of bevestiging), maar sommige dingen vallen denk ik wel in de categorie dom.

Twitter

Aangezien we in principe geen namen noemen bij negatieve zaken is het onmogelijk van het eerste een screenshot te posten, maar het afschermen van je twitter account (slotje erop) lijkt me voor een bedrijf heel vreemd. Zeker als je hier naar linkt vanaf je website.

Vacature informatie

Misschien is het in deze tijden van teveel sollicitanten een mooie extra drempel, maar eerst moeten mailen voordat je de vacature te zien krijgt is een stap in het sollicitatie-proces die ik niet eerder ben tegengekomen. Ik betwijfel met name of je bij hoger managementfuncties, die men 1 zoekt, daar punten mee scoort.

Het kan nog vreemder, dit (zeer grote, wereldwijd bekende) bedrijf heeft een vacature online staan die je blijkbaar zelf mag invullen. Hierboven is de gehele tekst!

Verder vraag ik me af of er echt een stad null heet. Google maps kent hem niet, maar ik gok dat het een foutje in het systeem is.

Het is niet enkel de vacatures die soms ontbreken, bij dit beurgenoteerde bedrijf is de disclamer ook bijzonder uitgebreid zo valt te zien.

Reageren?

Bij dit bedrijf, dat zijn klanten doorgaans werkelijk een uitmuntende online service biedt, is de vraag hoe je nu moet solliciteren. Er is enkel een link terug naar het overzicht, maar de website: website en ‘ons Online Sollicitatieformulier’ bieden niet veel soelaas.

Fouten maken is menselijk. Persoonlijk vind ik echter compleet ontbrekende teksten wel ‘een beetje dom’ en moet je als recruiter toch vooral controleren of sollicitanten (makkelijk) kunnen reageren.

ps: wij vermelden nadrukkelijk niet welke bedrijven dit over gaat, dat wil niet zeggen dat het niet te achterhalen is (wat vaak op twitter ook gebeurt). Als we dat willen voorkomen is het niet mogelijk hier een aansprekend stukje over te schrijven helaas. 

 

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial en expert op het gebied van technologie en werk. Hij schreef o.a. de boeken '10 banen die verdwijnen & 10 banen die verschijnen", "de maatschappelijke impact van de zelfrijdende auto" en "(R)evolutie van werk". Hij schrijft over recruitment in de brede zin van het woord en hoe dit beter kan door technologie slim in te zetten. Hij adviseert hier bedrijven over en geeft over dit onderwerp ook regelmatig inspirerende lezingen. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


850 views | Reageer (1 reacties)