Digitaal-Werven doet weer onderzoek naar alle wervingssites en -ervaringen van grote en middelgrote organisaties in Nederland. Vorige week schreef ik al over enkele opvallende recruitmentsite blunders, vandaag een aantal bijzonder positieve ervaringen in social media.

Vanuit Digitaal-Werven kijken we ook hoe de ervaring op social media is voor sollicitanten. Door een aantal ‘vaste’ elementen en door te kijken of men reageert en hoe men reageert op vragen. Voortaan onder steeds wisselende nicknames, want de snelheid waarmee men doorheeft dat het een onderzoeker is neemt snel toe. Daar waar veel bedrijven en organisaties al moeite hebben ‘gewoon’ te antwoorden gaan een aantal juist extra ver om een mooi antwoord te geven. Hoewel we nooit negatieve ervaringen met naam bekend maken op de blogs, doen we dat met de zeer positieve ervaringen natuurlijk wel. Enkele pareltjes.

Net iets persoonlijker

Aegon gaat een stapje verder dan een standaard antwoord geven, ze controleren even of er al gesolliciteerd is (wat er in dit geval was) en zetten dat erbij. En dat alles krijgen ze in 140 karakters op Twitter geperst. Hulde!

Echt nazoeken

De vraag is natuurlijk in hoeverre dit de meest relevante sollicitatievraag is, maar dat krijg je denk ik als ik een taalkundige student inhuur. De manier waarop men hierop reageert is natuurlijk gewoon geweldig. Niet alleen antwoorden wat ze precies weet, maar ook even nazoeken en er later op terugkomen. Erg mooi van Essent!

Uitgebreid en eerlijk antwoord

Een vraag die ik persoonlijk denk dat wel echt leeft bij veel mensen. Is het bijzonder dat iemand zo’n antwoord geeft? Toch wel denk ik. BAM stelt zich kwetsbaar op. Misschien kan dat niet anders, maar je ziet toch nog vaak dat partijen het dan vaak liever negeren dan open over zijn. Het is een uitgebreid antwoord, keurig dus. Enige puntje van kritiek in deze is dat ik de foto van de man mis, of dat hij vanuit het BAM account zelf had moeten antwoorden. Dat is echter wel erg veel zout op een slak leggen, keurig gedaan van BAM!

Drie pareltjes wat mij betreft over net iets verder gaan met de reacties in social media dan je (of in ieder geval de dames van Digitaal-Werven) zou verwachten. Hulde voor deze partijen. Ik ben benieuwd welke andere pareltjes we nog gaan tegenkomen.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


965 views | Reageer (3 reacties)
  • Wat je uit de toon van al deze voorbeelden proeft is de ‘plezier’ in het geven van een bevredigend antwoord. Bij 2 voorbeelden gaat het zelfs om antwoorden van/namens 2 managers, indicatief voor het belang dat gehecht wordt aan het communicatiemedium en de zorgvuldigheid.

    De impact die social media kan hebben op je merk en reputatie wordt door deze bedrijven begrepen en goed opgepakt. Ik vraag mij alleen af of je deze managers ook via andere comm.kanalen, telefoon en mail bijv., net zo makkelijk zou kunnen bereiken. Ik denk dat de webcare wel ten koste zou gaan van andere customer service kanalen in de transitiefase die grote logge bedrijven doormaken in de transformatie naar Social Enterprise status.

    Maar deze begrijpen het tenminste, en da’s winst voor hun klanten/sollicitanten!

  • Pingback: Domme recruitmentsite blunders | RecTec()

  • Pingback: Social media blijft lastig voor recruiters | RecTec()


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën