Historisch besef

Door Bas van de Haterd op 25-06-2012 07:26.

Een van de leuke, en soms trieste, zaken van het internet is dat de openheid van het gebrek aan kennis, en vooral historisch besef, bij sommige mensen zo pijnlijk duidelijk is.

Afgelopen week kwam ik daar twee zeer typerende voorbeelden van tegen. De een was op IMDB (de internet moves database), waar iemand in de comments op de nieuwe film van ‘the Hobbit’ reageerde dat deze Tolkien toch wel heel veel gebaseerd leek te hebben op Harry Potter… Hij had Elfen, gnomen, en zelfs een grote spin. Deze jongen kwam er later achter dat Lord of the Rings toch wel iets eerder geschreven was en reageerde nog met ‘laten we eerlijk zijn, wie wist dat nu?’

Dit werd gevolgd door een ander voorbeeld waarbij een blog waar ik bij betrokken ben, Marketingfacts, werd beschuldigd van het hoereren om Facebook likes om artikelen te kunnen lezen. Als er een blog heeft bijgedragen aan openheid en transparantie is het wel Marketingfacts denk ik. Een van de eerste blogs die de statistieken gewoon publiceerde met screenshots uit Google Analytics bijvoorbeeld. Vreemd. Het enige wat ik me kan indenken is dat deze persoon Marketingfacts heeft leren kennen tijdens de ‘move to facebook’ grap.

Nee, dit is geen tirade tegen mensen onder historisch besef. Dit is geen aanklacht tegen het gebrek aan kennis van mensen, want iedereen heeft een gebrek aan kennis op bepaalde gebieden. Zo heb ik een gapend gat in kennis als het gaat om popcultuur of bekende Nederlanders, zo kwam ik recent een hele volksstam tegen die niet wist wie Eddy Merckx was. Dat is niet erg, dat is een feit, daar moet je iets mee.

Wat heeft dit alles nu met recruitment te maken? Simpel: de meeste mensen hebben een gebrek aan historisch besef. De meeste mensen hebben oprecht geen idee hoe je organisatie ooit is ontstaan. Daarom ben ik een groot voorstander van de historie van een bedrijf op een mooie manier weergeven op elke website. Je historie geeft namelijk heel veel weer van je organisatie. Je toppen en dalen, je organisatie structuur, je ontstaansstructuur.

Zo verbaas ik me altijd nog dat Heineken bezoekers een mooie film laat zien van de geschiedenis, maar dit filmpje op de werkenbij site niet terug te vinden is. Ongetwijfeld zijn er nog een reeks van dit soort voorbeelden te vinden.

Historisch besef is iets dat veel mensen ontbreekt. De historie van een organisatie geeft doorgaans heel veel weer over je employer brand. Neem dat mee. Maak daar iets moois van op je website. Misschien puur in tekst, maar juist op dit gebied kan je dat mooier aanpakken, met visuals of video.

 

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


262 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriƫn