Hoera, interactie!

Door Bas van de Haterd op 20-06-2012 07:35.

Recentelijk sprak ik een partij die tot voor kort niet al te veel successen had geboekt op Facebook. Ondanks dat ze altijd meteen dachten aan Facebook  als ze een nieuwe campagne gingen starten. Een kleine noot: er meteen aan denken wil niet zeggen dat je het vervolgens op een goede manier inzet, wat hier ook het geval was.

In het verleden werden regelmatig grote campagnes gedaan met budgetten van tienduizenden euro’s tot tonnen, waarvan ook een aardig deel naar social media en met name Facebook ging. Toch had men zelden meer dan enkele tientallen likes gekregen en de interactie met deze mensen was meestal 0.

Dit keer was het anders, want en had relatief veel likes gekregen in een kleine doelgroep en er was ook veel interactie. Een succes dus… vond men….

Natuurlijk is het eigenlijk altijd wel goed als je likes hebt op je pagina. Dan heb je immers de mogelijkheid te interacteren en converseren met je doelgroep, of je fans of in ieder geval mensen die interesse in jou hebben. De vraag is of je alle vormen van interactie altijd gelukkig mee moet zijn, zeker wanneer deze in de openbaarheid van een Facebook pagina plaats hebben, die dan ook op de timeline van alle andere fans terecht komen.

In dit geval ging het namelijk veel om bugs, fouten en andere problemen. Natuurlijk moet je mensen deze laten melden en is het verstandig dat je deze oplost. Natuurlijk is het dan handig als andere gebruikers de vragenstellers helpen en oude problemen zichtbaar blijven voor nieuwe gebruikers. Alleen is een Facebook Fanpage daar niet de ideale plek voor. Daar zijn hele goede oplossingen voor, ook met fora die integreren met Facebook bijvoorbeeld.

Het creëren van interactie is niet heel moeilijk. Maak een applicatie, website of product vol met bugs en laat mensen reageren via je Facebook Fanpage. Interactie alom, maar is dat waar je op zit te wachten? Interactie is mooi en een conversatie is goed, maar het is geen doel op zich. Het aantal reacties op je Fanpage mag nooit een losse KPI zijn. Het creëren van interactie is geen kunst, geef mensen genoeg om over te klagen en dat zullen ze doen. Interactie moet ook een doelstelling hebben, daar moet je op meten.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


254 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën