Te voor de hand liggend?

Door Bas van de Haterd op 18-06-2012 07:36.

Kan een employer brand propositie te voor de hand liggend zijn?

Ik doel dan dus niet op de pay off of de gebruikte beelden, maar over de echte kernwaarde op basis waarvan een pay off en op basis waarvan het design gemaakt wordt. Kan je een organisatie met super specialisten gewoon als kernwaarde super specialisten geven? En van daar uit dus verder bouwen? Kan je een organisatie van uitvinders bijvoorbeeld gewoon innovatief noemen en daar vanuit bouwen? Bestaat er zoiets als een te voor de hand liggend employer brand?

Persoonlijk denk ik van niet. Als ik met een organisatie, vaak kleinere, naar hun onderscheidende kernwaarden kijk (vaak door zowel het management te spreken als een personeelsonderzoek te doen) komen er volkomen logische dingen naar voren. Dingen die zo logisch zijn dat het management wel eens stelt dat het te voor de hand liggend is en niet onderscheidend genoeg. Immers, er zijn meer organisaties in elke markt die zich profileren met ‘super specialisten’ of ‘innovatief’ of noem het maar op.

Het verhaal

Volgens mij gaat het echter om het verhaal. Het bewijs van deze kernwaarde. Veel bedrijven hebben kernwaarden die ik persoonlijk niet thuis kan brengen. Een IT detacheerder die enkel doet wat de klant vraagt en zichzelf innovatief noemt heeft geen geloofwaardig verhaal wat mij betreft, als pure detacheerder kan je niet innovatief zijn, dat zijn de productontwikkelaars zelf. En zo kan je natuurlijk nog 101 voorbeelden noemen die bijna altijd een tegenspraak zijn tussen de gekozen kernwaarde en de basis van het vak. Dat zijn de ‘hippe onderscheidende, maar niet geleegde employer brands’.

Het verhaal erachter is volgens mij waar het om draait. Super specialisten kan je bewijzen door de gemiddelde ervaring van mensen in het vak. Innovatief kan je bewijzen door het aantal nieuwe producten of diensten die je zelf de afgelopen jaren met succes hebt gelanceerd. Duurzaam kan je bewijzen door je CO2 uitstoot en dergelijke af te zetten tegen concurrenten. Door je duurzaamheidspolicy te publiceren. Dat soort zaken.

Logisch…

Volgens mij bestaat er dus niet zoiets als een te voor de hand liggend employer brand. Volgens mij is een goed EB iets waarvan iedereen denkt… dat is logisch….

Ik vraag me wel af hoe anderen daar over denken, waarschijnlijk anders, want ik kom er veel tegen die ik niet logisch vind…

 

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial en expert op het gebied van technologie en werk. Hij schreef o.a. de boeken '10 banen die verdwijnen & 10 banen die verschijnen", "de maatschappelijke impact van de zelfrijdende auto" en "(R)evolutie van werk". Hij schrijft over recruitment in de brede zin van het woord en hoe dit beter kan door technologie slim in te zetten. Hij adviseert hier bedrijven over en geeft over dit onderwerp ook regelmatig inspirerende lezingen. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


733 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriƫn