Angst voor bijzonderheid?

Door Bas van de Haterd op 13-06-2012 14:04.

Ik vind het bijzonder. Bijzonder dat zoveel organisaties moeite hebben om te omschrijven wat ze bijzonder maakt. Zelf ben ik voor een nieuw hobby project (dat een boek, app of iets zal worden) op zoek naar bijzondere organisaties. Organisaties die echt in de kern uniek zijn, zoals Schuberg Philips. Een bedrijf dat streeft naar 100% en in dat streven een jaar geen nieuwe klanten heeft aangenomen, eenvoudigweg omdat ze niet meer aan hun eigen kwaliteitsnormen voldeden. Bedrijven die met daden onderstrepen wat ze in woorden belijden en dat ook consequent doorvoeren (dus niet een actie, maar totaal, integraal doorgevoerd beleid).

In vele Linkedin groepen heb ik een oproep gepost en tot op heden nog maar verdomd weinig reacties gehad van organisaties die ook echt bijzonder zijn. Natuurlijk, ik ben mijn standaard kritische zelf, dus de lat licht hoog. Wat me echter het meest opvalt is dat de meeste een soort angst hebben voor hun bijzonderheid.

In de verschillende Linkedin groepen is een van de meest gegeven reacties: mail me anders even. Of bel me op 06-………

Waarom? Dat zou juist moeten zijn wat je NIET wil dat iemand doet. Je zou juist NIET moeten willen dat de discussie uit de openbare ruimte verdwijnt. Dat wil je met negatieve discussies over de kwaliteit van je product of je call centre. Als je de kans krijgt om je eigen uniciteit te tentoonspreiden wil je dat toch juist voor een zo groot mogelijk publiek doen?

Ik vraag me af waar deze angst vandaan komt. Waarom zijn mensen toch zo bang te communiceren via social media. Via Linkedin groepen of zo. Ik snap misschien nog dat je niet te hoog van de toren wilt blazen, zomaar uit het niets, hoe geweldig zijn wij wel niet. Dat is onnederlands.  Echter, dit is een vraag, een verzoek, nu heb je die kans en…. durven we massaal niet.

Waarom kunnen de meeste mensen niet gewoon communiceren met tekst? Zijn we dat verleerd? Hebben de oudere generaties geen schrijven op de basisschool gehad? Ja, het zijn andere media, maar de normale communicatieve omgangsvormen gelden op zich nog steeds.

Ik begrijp het oprecht niet. Bij veel organisaties kan ik het me wel voorstellen. Die zijn gewoon niet bijzonder. Bij andere snap ik de angst ook wel, omdat ze zichzelf heel bijzonder vinden, maar diep in hun hart weten dat het enkel marketingpraat is. Maar als je oprecht overtuigd bent van je eigen uniciteit en bijzonderheid, dan zou je een discussie daarover nooit schuwen en zou je dit juist willen uitdragen, toch?

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


588 views | Reageer (6 reacties)
  • Ken je http://www.startfoundation.nl al? Vind ik een erg bijzondere organisatie. :o)

  • En wat maakt hen dan zo bijzonder?

  • Start Foundation is een sociaal investeringsfonds dat streeft naar een inclusieve (arbeids)markt (waar voor iedereen plaats is). 
    Dat doen ze oa door te investeren in projecten die zijn gericht op mensen aan de zijkanten van de arbeidsmarkt. En ze voeren hun missie door in hun eigen personeels- en inkoopbeleid. Daarnaast schromen ze er niet voor om stout te zijn en mensen uit te lokken om de wet te overtreden als die mensen uitsluit en oneerlijk is. (google maar eens op Stoutfonds) En ze brengen partijen met elkaar in contact zodat die beter gaan samenwerken en van elkaar kunnen leren. Ze bewegen zich ergens tussen de goede doelen branche en de commerciële investeerders. Daarbij zijn ze geen groot fonds in euro’s, maar worden ze in de wereld van sociaal ondernemen/mvo als een belangrijke partij gezien en dat maakt de organisatie mijns inziens erg bijzonder. Duidelijk genoeg?En nog even voor de transparantie: ik ben deze maand officieel toegetreden tot hun Raad van Advies, dus dat maakt mij niet objectief. Maar de reden dat ik graag met hen meedenk is juist omdat ik een bijzondere organisatie vind.

  • Nils Jepsen

    Hoi Bas, 

    Planon; 25 jaar nichespeler. Focus, durven “nee” te zeggen + bijzondere cultuur. http://www.planon.nl

  • Aan jouw dezelfde vraag: kan je iets uitgebreider (liefst met voorbeelden) wat het dan specifiek zo bijzonder maakt? 

  • Nils Jepsen

    Hoi Bas, het zijn diverse factoren. Wat ik zelf erg leuk (bijzonder) aan dit bedrijf vind is dat het een Nederlandse nichespeler is die het al 25 jaar erg goed doet; zowel in productontwikkeling (eigen dedicated R&D afdeling) als qua bedrijfsontwikkeling (degelijk, wel snel maar niet overhaast, focus behouden). 

    Er werd eigenlijk al duurzaam ondernomen voordat dit “in” werd. Geen quick-wins, maar goeie software bouwen (en goed implementeren) Het bedrijf is door Gartner in het Magic Quadrant voor IWMS software geplaatst, dat zegt ook wel iets. Erg bijzonder ook dat grote internationale bedrijven als U.S. Bank, Unilever enz. kiezen voor deze oplossing. Daardoor kom je Planon tegen op plekken waar je eerder een hele grote, andersoortige  speler had verwacht. Meer info staat nog hier; http://www.planonsoftware.com/us/resources/news/planon-delivers-another-year-of-strong-growth-in-2011

    Disclaimer; ik ben partijdig; ik heb hier 5 jaar met veel plezier gewerkt! 🙂


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08landmacht_tram_03landmacht_tram_06

Categoriën