Voor de zoveelste keer word de noodklok geluid over de tekorten van technisch personeel. Het is nu echt vijf voor 12, de bedrijven doen er alles aan, maar men vreest…. U kent de horror verhalen wel, hoe erg het is, dat de industriële sector nu een tekort heeft.

Altijd moet de overheid iets doen, want er zijn te weinig techneuten in Nederland. De PvdA speelt met de verkiezingen in aantocht in op dit media sentiment en stelt voor technische studies gratis te maken. Dat veel andere sectoren hetzelfde zeggen (zoals de gezondheidszorg) wordt vervolgens volledig genegeerd.

De vraag is nu even: doet de technische sector wel ‘alles’ voor het aantrekken van het personeel? Laten we eens een hele, minimale, proef op de som nemen. Gewoon zoiets pakken dat heel eenvoudig op te lossen is (met een beetje budget en vooral de wil het goed te doen): de eigen wervingssite. Dat is immers de kern van elke campagne, daar vindt je conversie plaats. Dat is de plek waar 90% van alle sollicitanten gaat voor ze besluiten te solliciteren (of niet) en dat is het element dat geldt als multiplier op al je andere wervingsinspanningen. Het zorgt er dus voor dat elke euro maar 50 cent waar is als hij slecht is of dat elke euro er 2 waard zijn als hij goed is.

Laat ik het niet meteen super persoonlijk maken en een hele reeks sites van de grote zeurende bedrijven hier afkraken, maar laten we gewoon eens naar de algeme trend kijken. De genomineerden bijvoorbeeld voor verschillende awards. Dan weet je dus of ze moeite doen bij de top te zitten. We vergeten namelijk nog wel eens dat ze niet enkel onderling concurreren, maar dat er een zogenaamde hetrogene concurrentie op de arbeidsmarkt is. Een ingenieur kan in veel gevallen ook consultant worden bij een adviesbureau of zelfs politicus, zoals Diederick Samson van de PvdA (die dus geheel toevallig is voor het gratis maken van zijn eigen studie).

Digitaal-Werven

De nominaties van Digitaal-Werven hadden het afgelopen jaar geen enkel technisch bedrijf. Enkel Cap Gemini zou je daar eventueel onder kunnen scharen, hoewel ik de IT bedrijven de laatste jaren niet heb horen klagen. in 2010 hetzelfde verhaal, of zou Eneco een technisch bedrijf zijn?

Gouden Cursor

Voor de concurrerende verkiezing hetzelfde verhaal in 2011. Geen genomineerde voor de jury award die je kan kwalificeren als technisch bedrijf. Bij de publieksprijs zit ook Eneco (is dat techniek?), de Landmacht (zoekt ook wel technisch, maar die hoor ik niet bij de klagers over een krappe technische arbeidsmarkt) en Ricoh. Ricoh lijkt misschien op zich een technisch bedrijf, maar als ik zoek op het functiegebied techniek op hun werkenbij site geeft dat 0 vacatures. Dus hoeveel technici ze zoeken en er hier in Nederland werken is maar de vraag.

In 2010 was het een iets anders verhaal, toen hadden de technische bedrijven met Van Oord (baggeraar) een bedrijf bij de publieksprijs en met TNO een genomineerde voor de jury award.

Conclusie

Wat mij dus opvalt is dat de technische sector heel hard roept en vooral vind dat anderen iets moeten doen, de overheid bijvoorbeeld, maar dat ze zelf nog veel kunnen verbeteren. De grote organisaties die je het vaakst hoort over tekorten van technici (Philips, ASML, ASMI, Fugro, DHV, etc) zie je niet terug in de top van de wervingssites. Als de concurrentie zo fel is zou je toch verwachten dat het meest essentiële deel van je wervingsstrategie en -campagne tot de top behoort.

Grappig genoeg zie je dat dus wel in de zorg, waar budgetten voor werving veel kleiner zijn. VUmc was vorig jaar genomineerd voor Digitaal-Werven, Amerpoort won in 2010 een prijs bij de gouden cursor en drie zorginstellingen waren genomineerd voor de Pieter Veraart ‘efficiënt werven’ prijs. Daar is men dus wel heel serieus met dit probleem bezig, maar blijkbaar moet je als je van de PvdA bent de partijen die het goed doen (zorg) niet belonen, de hardste roepers (technici) die nog zelf veel kunnen verbeteren wel.

Dus voordat men blijft klagen over een tekort aan technici (waarover je kan debatteren, want hoe efficiënt zetten we ze nu in is altijd de vraag), zou je kunnen beginnen om in ieder geval bij de top te gaan horen als je gaat werven. Ik ben benieuwd hoeveel er straks genomineerd zijn bij de volgende Digitaal-Werven.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


519 views | Reageer (5 reacties)
  • Jos Boomsma

    Prikkelend artikel en het lijkt mij goed om hierover de discussie aan te gaan. Dat er een tekort aan technici is valt volgens mij niet te betwisten. Ook ik ben op zoek naar techneuten en ze zijn bijna niet te vinden. Vooral techneuten zoals monteurs op MBO niveau, bijvoorbeeld Elektrotechniek, zijn minder goed te vinden op sociale media en komen minder kijken op onze internetsite. De werving van deze doelgroep vindt vooral via via plaats en het aanbod neemt ook hier af. Digitaal werven is hier niet de oplossing en als je dat wil betwisten, ben ik vooral benieuwd naar jouw wegen.

    Overigens doen veel technische bedrijven zelf al meer dan iets. Enexis is al jaren, net als veel andere bedrijven, actief met vakscholen waar drop outs van het MBO kunnen werken en leren, alles wordt door Enexis gefinancierd. Het is wel raadzaam, als Nederland voorop wil lopen in techniek en innovatie, men hier ook in moet investeren. Zo niet, dan hebben we hier over vijf jaar een Polen-meldpunt, Grieken-meldpunt en een Spanje-Meldpunt omdat wij zelf de geschikte arbeidskrachten niet meer hebben.

  • Dank je voor je reactie. Om met het laatste te beginnen: ik denk dat veel meer bedrijven de verantwoordelijkheid moeten nemen zoals Enexis dat doet. Daar ligt ook een groot deel van de oplossing in mijn optiek, wat je nu echter ziet is dat enkele grotere partijen dit doen, de kleintjes roepen dat ze het niet kunnen (maar niet kijken of ze het samen zouden kunnen, want samenwerken met de concurrentie is eng). Dus daar is nog een wereld te winnen. 

    Verder ben ik het niet met je eens dat ze niet goed te vinden zouden zijn. Misschien dat het lastiger is, wat eigenlijk meer betekend dat je je echt in ze moet verdiepen omdat het net iets andere types zijn dan je zelf bent (of je recruiter of je recruitment adviseur). 

    En of ze minder komen kijken of je website betwijfel ik ook, mijn ervaring is dat bijna iedereen naar je website kijkt voor hij of zijn solliciteert. Dus als je weinig mensen aantrekt komen er ook weinig mensen, maar als je een slechte website hebt is dat een beetje een kip-ei verhaal, niet? 

    Echter, je allereerste zin is het meest interessant. Het is volgens jou niet te betwisten dat er een tekort is. Dat doe ik dus wel, omdat het voor mij niet bewezen is. Ik hanteer hier namelijk dezelfde redenering als bij de IT’ers waar deze discussie altijd ook over ging. Echter faalt 50% van de IT projecten, er is dus geen tekort aan IT’ers, maar ze doen heel slecht hun werk en worden verkeerd ingezet. Interessant is als je deze analyse verder trekt dat bij de IT de overgrote meerderheid van die falende projecten wordt aangestuurd door een van de grote partijen (de Logica’s, Cap Gemini’s, Accentures en Ordina’s van deze wereld) die dan de schuld afschuiven op slecht opdrachtgeversschap omdat ze altijd alles aannemen ongeacht of het haalbaar is. 

    Dit vergelijk doortrekkend naar jouw vak, Electrotechnische servicemonteurs: hoeveel keer rijdt men gemiddeld voor per klant? Hoeveel gaat er mis? Ik was enige tijd geleden bij een klant waar men gemiddeld 18 uur over een project deed en nu eruit geconcurreerd werden door een partij die er 8-10 uur over deed, eenvoudigweg omdat ze het ‘voorproces’ beter op orde hadden. Ook dat waren allemaal MBO technici, dus die kunnen 2 keer zoveel projecten doen als ze op kantoor beter hun werk voorbereiden. 

    De KPN weet ik heeft enkele jaren geleden een test gedaan waarbij ze de MBO technici de vrijheid en verantwoordelijkheid hebben gegeven voor hun werk. Dus ze moesten met een groep mensen een poule aan klachten verhelpen, klaar was naar huis, niet klaar was doorwerken tot het klaar was. Plots werden het aantal keer dat men terug moest komen bijna gehalveerd en was het aantal in 1 keer opgeloste proberen sterk vergroot. Waarom? Omdat het call centre altijd vage meldingen maakte en ze dan gewoon gingen, nu bellen ze vooraf, weten ze wat er echt mis is en nemen ze het juiste onderdeel dus mee. 

    Dus mijn oplossing is tweeledig. Ten eerste: GOED digitaal werven zou een oplossing kunnen zijn, echter als je er niet in geloofd (dat doe je niet geef je aan) zal je er nooit bereid zijn echte de stappen voor te zetten en zal het inderdaad niet werken. Maar zeg dan niet dat het niet werkt, maar zeg dat je er niet in geloofd en dat je het dus niet probeert (en dan werkt het nooit). Ten tweede: je processen zo aanpassen dat je misschien wel geen mensen extra nodig hebt, maar je huidige mensen veel productiever kan laten zijn. Daar zit de grootste winst. 

  •  Volgens mij zijn we het dan toch eens. Er zijn te weinig echte vaklui. Maar de oplossing die Bas voorstelt is een andere. In plaats van te sturen op aanbod kun je natuurlijk ook sturen op de vraag. Het een sluit het ander niet uit.

    Ik zou vooral willen pleiten voor een opwaardering van het vakmanschap (in salaris) en ter compensatie voor een afwaardering van het vak manager of politicus. Want dat is het echte probleem. Het is ook het succesverhaal van de Duitse maak industrie.
    Hier kiezen goede techneuten uit carriere overweginging voor andere beroepen en zijn daar bepaald niet altijd succesvol in omdat ze vooral sturen op inhoud (50% van de it projecten mislukt inderdaad) en dan heb ik het nog niet over die briljante kernfysicus…

  • Pingback: De terugkeer van de technici | wervingsvisies()

  • Pingback: Arbeidsmarkt: De terugkeer van de technici()


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën