Geschiedenis en toekomst

Door Bas van de Haterd op 14-05-2012 11:33.

Afgelopen weekend heb ik (eindelijk) De Eeuw van mijn vader van Geert Mak uitgelezen. Misschien geen vakliteratuur, maar ik denk dat je het wel als zodanig (op delen) kan beschouwen.

Behalve dat er in hoofdstuk 1 al zeer interessant wordt beschreven hoe Nederland er, arbeidstechnisch, uit zag eind 19e, begin 20e eeuw, zitten er een aantal prachtige lessen in.

Eerst heel kort iets over die arbeidsmarkt eind 19e, begin 20e eeuw. Mak omschrijft het vanuit zijn eigen familiegeschiedenis (de zeilmakers in Schiedam), maar haalt daar elke keer algemene Nederlandse cijfers bij, wat een prachtig beeld geeft van die tijd. Persoonlijk en algemeen overkoepelend.

Eind 19e eeuw was ongeveer 50% van Nederland min of meer zelfstandig op de een of andere manier. Pas toen de industriële revolutie echt zijn vlucht nam in ons land en de overheid ook ineens besloot dat men een grote rol moest spelen en er een ‘maakbare maatschappij’ mogelijk was, nam die aantal sterk af tot ongeveer 20% rond 1920.

Ik hoor vaak statistici stellen dat het allemaal wel meevalt met de opkomst van zelfstandigen en dat het nooit de helft van de bevolking geweest is en dus ook nooit zal worden, Nederland is een zekerheidsland immers. Niet correct dus, hoewel de verschillen enorm zijn natuurlijk. Toen was het uit pure noodzaak, nu is het uit keuze.

Wat verder erg interessant is, is te lezen hoe men om ging met elkaar als zelfstandigen en hoe dit veranderde toen er steeds meer loondienstverbanden kwamen. Kort omschreven: de ‘hufterigheid’ (een woord wat we nu zouden gebruiken) nam toe. De zeilmaker van de Makken had 1 niet betalende klant gehad in al die jaren (familiebedrijf, bestond al heel lang). Dit terwijl de meeste wegvaarde zonder te betalen, maar later dan terugkwamen als men het geld had. Slechts 1 iemand was ooit niet terug gekomen, die kwam de haven van Schiedam dan ook niet meer in daarna. Bij de opkomst van loondienst verbanden was het ineens nodig om contracten te sluiten, want er werd niet betaald als dat niet nodig was. Persoonlijke reputaties en verantwoordelijkheid verdwenen als sneeuw voor de zon, terwijl het daarvoor het eigen geld van de mensen was….

Een ander interessant fenomeen was dat kwaliteit in veel gevallen ineens ondergeschikt werd aan winst. De Makken konden het niet aanzien als een zeil van hen niet 100% was en deden dan alles om het weer 100% te maken, ongeacht of de klant tevreden was. Dit streven naar optimale kwaliteit verdween bij de intreden van de grotere organisaties voor een behoorlijk deel.

Geschiedenis en toekomst

Maar goed, het is erg interessant om te lezen, maar belangrijker is: wat kan je er nu als recruiter mee? Voor mij zit er een hele belangrijke rode draad in het boek. Geschiedenis is belangrijk, om te kunnen plaatsen waar je bent moet je weten waar je vandaan komt (en ik schrok over hoeveel ik niet van onze vaderlandse geschiedenis wist).

Echter zit er ook een hele belangrijke visie in dat je vooral niet je geschiedenis je toekomst moet laten bepalen. Het is belangrijk te weten waar je vandaan komt zodat je dingen kan plaatsen, maar het is ook heel belangrijk die zaken wel te plaatsen in de tijd waarin ze spelen. Nieuwe generaties hebben nieuwe achtergronden. Dat iets ooit gedaan is omdat het in die tijdsgeest klopte, wil niet zeggen dat het nu nog steeds zo moet. Dat wil ook niet zeggen dat het toen verkeerd was, maar vooral niet dat het nu ook nog goed is.

Concreet kan je stellen dat de verzuiling van Nederland volkomen logisch was, vanuit de historie die ervoor zat, maar ik denk dat velen toch erg blij zijn dat die over is en dat je je eigen bakker, supermarkt en kapper kan kiezen in plaats van dat je zuil (hervormd, gereformeerd, katholiek) dat voor je doet.

Bedrijven

Ik hoor veel ‘dat doen we hier nu eenmaal zo’ bij bedrijven. Logisch, dat is die historie en in veel gevallen is dat volkomen terecht. De vraag is alleen of het nog past bij het huidige tijdsbestek.

Ik hoor bedrijven soms sceptisch zijn over referral hiring programma’s, mensen moeten nu eenmaal gewoon trots zijn op het bedrijf is dan het argument, daar gaan we niemand extra voor betalen. Logisch en vaak was dat vroeger ook zo, maar we leven nu in een ander tijdsbestek waarin bedrijfsloyaliteit minder is. Andersom is dat ook zo, want ik hoor veel mensen steen en been klagen over die dino’s die al 30 jaar in het bedrijf zitten en alle verandering tegenhouden.

Ik zie ook vaak bedrijven standaard naar een reclamebureau toe gaan voor van alles en nog wat, waarbij ik me wel eens afvraag of dat niet heel onlogisch en duur is. Ik experimenteer voor sommige zaken met crowdsourcingplatformen zoals 99designs of brandsupply. Zeker voor kleinere zaken en het MKB biedt dit vaak meer kwaliteit voor minder geld. Dat bureau was logisch, maar nu niet meer, zeker niet voor alles. Je moet kijken of de toegevoegde waarde het geld waard is (en als ik kijk naar de kwaliteit van veel sites is het antwoord ondubbelzinnig nee).

Persoonlijk probeer ik bij mijn klanten altijd de geschiedenis te achterhalen, daar zit veel van het verhaal in van een organisatie. Daar komt ook veel cultuur uit naar voren. Waarom doen we wat we doen? Waarom zijn we ooit met dit bedrijf begonnen? Echter is de geschiedenis mooi, maar zeker bij oudere bedrijven moet je die waarden ook vertalen naar de modernere tijden.

Dus de waarden blijven, de uitwerking verandert. Geschiedenis is belangrijk vanwege de waarden, niet vanwege de concrete acties die je aan die waarden verbindt.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


300 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën