Via het blog van Kim van Velzen kwam ik op de Arbeidsmarkt campagne (op Facebook) van Marriott hotels, een van ’s werelds grootste hotelketens. In deze actie geven ze van 1 tot 10 mei dagelijks 1 bon t.w.v. 100 dollar weg bij Zappos als je wat gegevens achterlaat.

Mensen zijn natuurlijk het belangrijkste in de hospitality industrie en Marriott wil dat hun mensen ‘hun beste beentje voor zetten’. Ze hebben stellen dat je dat gemakkelijker doet, in een sollicitatie, als je je ook prettig voelt en dat doe je weer beter met een nieuw paar schoenen. Daarnaast zit er natuurlijk ook het letterlijke ‘nieuw paar schoenen – beste beentje voor’ idee in.

Wat ik sterk aan het idee vind is dus de link tussen beste beentje voor en de schoenen. Ook het feit dat men dit zoet met een kadobon van Zappos is slim, immers is Zappos het bedrijf met de beste klantervaring op het internet. Een uniek bedrijf dat o.a. al zijn medewerkers na hun proeftijd (een week) duizend dollar biedt om te vertrekken. Als je namelijk bereid bent ontslag te nemen voor 1.000 dollar ben je niet gedreven genoeg er te werken.

Wat ik dus jammer vind aan deze actie is dat men niet de samenwerking met Zappos heeft gezocht. This Giveaway is in no way sponsored, endorsed or administered by Facebook, Inc. or Zappos.com. Staat onder de actie. Jammer, gemiste kans, want naast zelf iets laten zien kan je mensen ook iets leren door ze er bijvoorbeeld heen te laten gaan of op een andere manier ‘the zappos way’ te laten beleven. Tenminste had ik ze ook het boek ‘delivering happiness‘ erbij gegeven.

Ook zit er verder weinig achter de actie, er is niets nodig, je hoeft niet te solliciteren, je hoeft niet eens je interesses kenbaar te maken, het is gewoon een actie in het wilde weg. Ik kan ook meedoen en hopen op die Zappos bon, of ik er nu ooit zou willen solliciteren of niet.

Conclusie

Deze actie valt voor mij onder het motto: goed idee, matig uitgevoerd. Het idee van branchevreemd kijken houd ik van. Het idee om dan naar Zappos te kijken, zeker als je in de hospitality zit, is super. De uitwerking is echter goedkoop en makkelijk. Elke dag 100 dollar aan een bon weggeven is goedkoop (1.000 dollar totaal dus). Dat zomaar doen levert veel ‘fans’ en ‘likes’ op, maar hoeveel ervan in de doelgroep zitten is de vraag. Hier had veel meer in gezeten. Natuurlijk heeft men het probleem dat je fysiek over de hele wereld zit, dus je kan niet iedereen even naar Zappos laten vliegen (zo zien we maar weer dat een wereldwijd merk voor- en nadelen heeft). Er had echter meer gedaan kunnen worden met b.v. het boek, een webcast voor sollicitanten misschien, en een leuke prijs voor het doorgaan naar de volgende rondes.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


220 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën