Training en training

Door Bas van de Haterd op 23-04-2012 07:13.

Op een recruitmentblog schrijven over training. Dat is toch HRD, andere tak van het bedrijf? Daarom wil ik het ook even over ‘recruitment training’ hebben.

Toen ik vele jaren geleden de eerste trainingen ‘recruitment via Linkedin’ in Nederland gaf (Linkedin heeft 100.000 leden stond op 1 van mijn eerste slides) kregen we veel interessante feedback. We, ik werkte nog bij Media Plaza, hadden een masterclass recruitment nieuwe stijl georganiseerd (hoeveel mensen later die naam hebben gebruikt is ongelofelijk). De reactie die we hierop kregen van veel mensen was: eindelijk iets voor recruitment. De mensen in ons HR bestand mailde ze ook fanatiek door naar de recruiters, want voor het eerst was er een training voor recruitment en dan nog over nieuwe technieken ook. Er is veel navolging gekomen en inmiddels heeft iedereen ze wel gehad en geeft half Nederland ook training. Opvallend is echter dat het gebruik niet parallel loopt.

Wat ik hiermee bedoel is dat veel niet in de praktijk gebracht wordt. Dit deed mij denken aan een conversatie die ik recent gehad heb over dit onderwerp. De persoon met wie ik deze conversatie had stelde bij hoog en laag dat ze het niet kon weten, ze had immers geen training gehad. Ook was ze boos op haar collega’s die de desbetreffende kennis wel hadden, die deelde het namelijk niet. Ik was toevallig een van die collega’s en deelde alle kennis. In elk project probeerde ik en enkele van mijn afdeling advies te geven, dat elke keer in de wind geslagen werd. Wanneer een project dan mis liep was dat wegens een gebrek aan kennis en dat was de fout van het bedrijf.

Twee zaken vielen me hierin op, en dat is me vaak opgevallen bij recruiters.

Eigen verantwoordelijkheid

Nergens hoorde ik deze persoon praten over haar eigen verantwoordelijkheid voor ontwikkeling. Dit merk ik met name bij grote organisaties, de corporates. Als er geen training of workshop wordt aangeboden zullen de meesten ook niet zelfstandig op zoek gaan naar kennis. Blogs lezen, lezingen bijwonen (gratis events in de avond bijvoorbeeld), niets daarvan.

Training is volgens mij niet enkel de verantwoordelijkheid van de werkgever, daar is een gedeelde verantwoordelijkheid.

Learning by doing

Het andere gaat over de formele trainingsmethode. Alles moest in trainingen, in workshops, maar adviezen of samen een project uitwerken was geen training. Dit terwijl we allemaal weten dat learning by doing veel efficiënter is. Toch hoor ik zelden of nooit organisaties die samen projecten oppakken. Als marketing en recruitment samenwerken is het vaak via een workshop, maar niet via een gezamenlijk project. Iets dat veel efficiënter zou zijn. Ook merk ik dat als er dan wordt samengewerkt recruitment erg snel roept: ze snappen er niets van. Inderdaad, er zijn hele belangrijke nuances tussen marketing en recruitment, ook als het op social media aankomt bijvoorbeeld. Daar moet je samen uit komen, elkaar versterken.

Je hebt training en training. De focus bij veel (corporate) recruiters ligt vaak op formele training, de focus zou veel meer moeten liggen op informele training.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


196 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën