De eerste vraag die bij elke (corporate) recruitmentsite gesteld moet worden is eigenlijk een heel eenvoudige: wat is primair? conversie of branding? Opvallend hoe vaak deze vraag niet gesteld, of niet expliciet beantwoord lijkt te worden. Volgens mij is dit een van de hoofdredenen dat veel sites in de middelmaat blijven hangen. Er is geen heel duidelijk uitgangspunt.

De eerste opmerking die ik vaak hoor bij zo’n vraag is: het kan toch beide? Het antwoord is NEE.

Nee, je kan geen twee dingen als uitgangspunt hebben. Ja, je kan branding bij een conversie gedreven site doen en ja, ook primaire branding site moet natuurlijk converteren, maar een van de twee moeten centraal staan. Elke persoon die anders beweert is goed in klanten naar de mond praten en ‘corporate surviving’, maar levert geen optimale waarde voor je organisatie! Je moet altijd 1 uitgangspunt hebben (geldt eigenlijk praktisch altijd trouwens).

Conversie

Wat is conversie? Conversie gaat er over dat je probeert van een bezoeker een sollicitant te maken. Een conversie gedreven site gaat dus primair uit van de vacatures en de sollicitaties en hangt de branding elementen daar omheen.

Belangrijk hierbij te vermelden is dat conversie niet per definitie in recruitment inhoud zoveel mogelijk CV’s (een veel gemaakte fout). Het gaat om de juiste CV’s, wat in veel gevallen een groot verschil is met marketing / sales, waar het niet zoveel uitmaakt wie je klant is (als hij maar betaald). Dat is bij recruitment net even anders.

Branding

Een branding gedreven site gaat het om je organisatie aan de buitenwereld te laten zien. Wie zijn we? Wat doen we? Hoe geweldig is het wel niet hier te werken? Secundair is dan het sollicitatie-proces. Dit kan vooral bij nieuwe organisaties, nieuwe merken, na een rebranding en dergelijke nuttig zijn. Het kan ook heel nuttig zijn als een organisatie een heel slecht werkgeversimago heeft en fanatiek moet werven.

Het gaat hier dan primair om mensen in aanraking te brengen met je merk en een positief gevoel te geven en pas secundair om te converteren. Dus eigenlijk moet je een branding site als uitgangspunt nemen als je betwijfelt of men je kent cq. of men wel bij je wilt solliciteren als men je kent. Of natuurlijk als je gewoon gek bent op branding, die mensen hebben we ook heel veel in dit land. Wel zo veilig, op conversie kan je immers afgerekend worden, op branding is dat een stuk lastiger 🙂

Verandering

Het feit dat bedrijven soms van ‘type site’ veranderen is volkomen logisch. Soms is het enkele jaren nodig een merk te ‘laden’. Nieuwe organisaties, nieuwe namen, organisaties die een heel slecht imago hadden moeten eerst zorgen dat ze positief in het onderbewuste van potentiële werknemers komen voordat ze überhaupt kunnen gaan werven. Immers, als niemand bij je wil solliciteren is er niets te converteren. Daarna kunnen ze een switch maken naar b.v. een conversie gedreven site.

Het feit dat een organisatie van het ene naar het andere overstapt is niet omdat de oorspronkelijke keuze verkeerd was, het kan ook zo zijn dat de tijd gewoon verandert is.

Keuze

Het feit dat je kiest voor een branding site wil niet zeggen dat je het proces slecht kan inrichten en je niet ook met conversie bezig moet zijn (wat helaas wel vaak gebeurt, het proces is zoals bekend meestal niet bepaald kandidaat vriendelijk). Het feit dat je een conversie gedreven site maakt wil ook niet zeggen dat je geen branding elementen kan invoeren. Juist wel, alleen zitten deze om het proces heen en staan ze niet centraal.

Het voordeel van het maken van een heldere keuze is dat je vervolgens alle andere keuzes hieraan op kan hangen. Heel eenvoudig voorbeeld: een conversie gedreven site heeft de vacatures centraal staan, dus ook centraal op de homepage van het werkenbij deel van de site (of de werkenbij site zelf). Een branding site heeft centraal op de site de verhalen van medewerkers.

Een conversie gedreven site gaat vanuit die vacatures naar sollicitatie mogelijkheden en biedt daaromheen verhalen van collega’s, filmpjes, etc. Een branding gedreven site biedt vooral veel informatie, foto’s, verhalen en daaromheen de vacatures.

Echter, bij elke keuze die je moet maken bij een site, en dat zijn er nogal wat, is het hebben van zo’n uitgangspunt erg handig. Je kan op basis hiervan namelijk heel veel keuzes eigenlijk al ‘negeren’, omdat je ze al gemaakt hebt vanuit het uitgangspunt. Dus… wat is je keuze voor het type recruitmentsite?

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


504 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën