Een tijdje geleden kreeg ik het verzoek of ik mee wilde denken met de inzet van social media voor recruitment. Men was er (eindelijk) klaar voor nu. Marketing had binnen deze organisatie, zoals wel vaker, de lead en men paste het marketing model dus ook altijd toe op social media. Doel, doelgroep, boodschap, campagne, middelen…

Nu stel ik al jaren dat recruitment kan leren van marketing (waarbij ik niet zeg dat het hetzelfde is), maar op dit gebied kan het misschien wel juist leren van de fouten van marketing. Als een ding mij de afgelopen maanden in verschillende opdrachten duidelijk is geworden is dat het oude marketingdenken niet werkt bij social media. Nu is dat natuurlijk al lang bekend, maar het probleem zit hem dus in deze funnel. Doel, doelgroep, boodschap, campagne en middelen.

Social media is namelijk niet zomaar een middel, waarop je een campagne kan loslaten. Bij Social Media moet je een andere aanvangsroute aannemen.

Natuurlijk moet je beginnen met je doel en doelgroep te bepalen. Vervolgens is stap 2 echter: het doel van de doelgroep. Je kan je boodschap niet zomaar in iemands gezicht duwen zoals we dat met oude marketing (TV, advertenties, etc) doen. adverteren op social media heeft niets met social media te maken. Dat kan wel, maar dan ben je gewoon aan het adverteren. Social Media heeft te maken met het aangaan van de dialoog en om een dialoog aan te gaan moet je iets interessants te melden hebben en bereid zijn te luisteren naar feedback.

Het bepalen van je boodschap is dus iets dat gevaarlijk is. Natuurlijk moet je wel bedenken wat je te vertellen hebt, maar belangrijker is dat je bereid moet zijn deze aan te passen als er feedback komt. Een van de hoofdredenen dat zo weinig grote organisaties in staat zijn social media echt succesvol in te zetten is omdat ze nog denken in het oude marketingpatroon dat gebaseerd is op zenden.

Luisteren

Wat moet je wel doen? Begin met luisteren. In een recente post op marketingfacts heb ik uitgelegd hoe we bij Liander begonnen zijn. We zijn daar begonnen met luisteren. Toen bleek dat het belangrijkste waar over gepraat was stroomstoringen zijn. Daarom is daar besloten te beginnen te communiceren over stroomstoringen. Iets anders dat naar voren kwam waren diverse aspecten van de dienstverlening. Stap 2 was dus het opzetten van webcare. Omdat we daar ook zijn blijven luisteren beginnen we nu zelfs bedrijfsprocessen aan te passen, maar daar gaat die post op marketingfacts over.

Begin dus met luisteren, monitoren en kijken waar de conversaties nu al over gaan. Kijk dan of je er iets aan toe te voegen hebt en ga daar langzaam mee aan de slag. Pas vooral niet het oude marketing denken in doelen, doelgroepen en boodschappen hierop toe, want velen zullen niet op je boodschap zitten te wachten. Als je vervolgens zelf een eigen community opzet komt er dus niemand, als je in een reeds bestaande community actief wordt zal je gezien worden als spammer.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


487 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën