Al eerder hadden we de ‘best job in the world‘, een jaar lang op een tropisch eiland genieten en bloggen, als promotie van Queensland Australia. Niet lang daarna kwam het slappe aftreksel ‘a really good job‘, een geweldige baan, maar de actie was natuurlijk een goedkope variant op het origineel en haalde nog geen 10% van de aandacht.

Blijkbaar denken de marketeers van Richmond dat het tijd is voor een herhaling, want ze hebben weer een vergelijkbare actie opgezet met een culinaire inslag: 365 dagen uit eten en bloggen. Dagelijks mag de winnaar in een van de eetgelegenheden van Richmond en omgeving  gaan eten en daarover een recensie schrijven. Een abonnement op de sportschool is uiteraard ook onderdeel van de ‘package’, anders wordt het erg ongezond.

Wederom wordt een erg leuke baan ingezet voor de promotie van een regio. Dit keer niet gericht puur op de regio zelf, zoals de vorige keren, maar op een onderdeel ervan: het culinaire aspect. hierdoor verzekert deze actie zich wel van aandacht in een bepaalde, blijkbaar voor de regio erg belangrijke, groep: de foodbloggers. Immers, dit is de droombaan van elke Foodblogger. Uiteraard heeft men goed nagedacht over de long- en shortlist wedstrijdelementen… met stemmen kom je door en dat is goed voor de media aandacht. Immers, een foodblogger die door wil zal zijn achterban moeten inzetten.

In de generieke media zal dit nooit zo groot worden als de originele ‘best job in the world’. Ten eerste omdat het niet zo mega gaaf is als baan, maar belangrijker nog omdat het gewoon minder origineel is dan… het origineel. De eerste keer dat zo’n actie weer veel media aandacht gaat pakken is wanneer we iemand een baan aanbied in space denk ik (hoor ik Richard Branson’s naam hier vallen?)

Het idee is leuk en vooral het feit dat men inzet op een specifieke groep maakt het mogelijk erg rendabel. Men wil blijkbaar de culinaire gemeenschap naar Richmond krijgen en dan is dit waarschijnlijk een goedkope manier om jezelf op de kaart te zetten.

Ik ben benieuwd wanneer bedrijven het lef gaan tonen om zo’n actie op te zetten, gewoon het creëren van een droombaan, om de aandacht op het bedrijf te vestigen als een droomwerkgever. Of zou dat tot teveel onmin leiden onder het zittende personeel?

 

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


211 views | Reageer (1 reacties)
  • Ik denk dat als de organisatie een beetje een gezonde cultuur heeft, dat je best zou kunnen proberen om op zo’n manier een perfecte baan te krijgen. Maar inderdaad, als je echt heel hard gaat lopen voor die ene specifieke werknemer, dan leidt dat tot wrijving met het andere personeel, tenzij zijzelf ook heel tevreden zijn.

    Zou het kunnen werken, een organisatie waarin de hele organisatie heel hard loopt voor ál het personeel?


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën