Innovatie is recruitment

Door Jan Prins op 02-04-2012 06:49.

De nieuwe topman van TMG, Herman van Campenhout maakt bekend dat COO Patrick Morley terugtreedt. De Ier Morley, die ooit landelijke bekendheid verwierf in een KPN reclamespot “ik ben KPN’ was de grote man achter de acquisitie van Hyves, nog geen anderhalf jaar geleden. Bekijk hieronder het openhartige interview dat Vincent Everts met hem en Marc de Vries had direct na de bekendmaking.


Hyves was de zoveelste poging van TMG om toekomstige groei te kopen. Het is de tragiek van veel grote bedrijven met een rijke historie. Het huidige verdienmodel komt onder druk te staan en het bedrijf slaagt er niet in nieuwe inkomstenbronnen aan te boren die de verliezen kunnen compenseren. Acquireren lijkt dan de enige oplossing.

TMG, WoltersKluwer, ReedElsevier, KPN, Perscombinatie, Wegener; allemaal worstelen ze met hetzelfde probleem: de omzet per klant en het aantal klanten neemt ieder jaar verder af. Meestal omdat er nieuwe bedrijven opstaan die er met innovatieve diensten en business concepten op internet in slagen om de behoeften van hun klanten aan nieuws, kennis en communicatie op een handiger manier te vervullen.

In de eerste jaren na de opkomst van internet en sociale media konden de grote concerns ondanks teruglopende omzetten de winst op peil houden en de aandeelhouders tevreden door flink te saneren. De topmannen weten het nog niet, maar inmiddels werkt dat recept niet meer. De organisatie is reorganisatie moe en het vet is er nu echt wel af. De echte uitdaging is voglens mij om de winst op peil te houden, maar om de omzet te doen laten stijgen.

De mensen die dat konden, de intrapreneurs zijn er door de bean counters inmiddels uit gewerkt en dus kan de omzetstijging alleen gerealiseerd worden middels acquisities. Helaas zijn de mensen die goed kunnen beoordelen wat de inherente kwaliteit van de beoogde overname is, ook vertrokken. En daarom koopt Patrick Morley Hyves op het moment dat gebruikers massaal hun Hyves account beginnen in te ruilen voor Facebook.  Daarom sluit Joop Munstermann een idiote deal met Marcel Boekhoorn. Daarom is Eelco Blok verrast door de populariteit van WhatsApp. En menen de analisten dat Dick de Boer waarde vernietigt door €350 miljoen voor Nederlands meest succesvolle online retailer neer te leggen.

In hun pogingen de aandeelhouders te behagen met mooie winstcijfers hebben de topmannen in de voorbije jaren hun toekomstige verdienpotentieel uitgehold door de creatieve, ondernemende, vernieuwende geesten uit de organisatie te werken. De projecten van deze mensen kostten immers alleen maar geld en nooit lag er een goede business case aan ten grondslag.

Om de weg naar boven weer te vinden is er daarom ook maar één oplossing: het bedrijf weer aantrekkelijk maken voor de ‘misfits and the crazy ones‘ in de woorden van wijlen Steve Jobs. Mensen die waarschijnlijk in alle opzichten de tegenpool zijn van het huidige management. Mensen die niet passen in de huidige corporate cultuur. Mensen met waanzinnige ideeën. Bekijk hier de briljante commercial waarmee Apple dit beeld neerzette bij introductie van de Macintosh.

Ik geloof daarom dat de recruitment een heel belangrijke rol heeft in het aanboren van nieuwe marktkansen. In mijn visie begint dat namelijk altijd met het binnenhalen van mensen die deze marktkansen zien en begrijpen. Dat zijn niet de mensen die lijken op het huidig kader. Het zijn mensen die per definitie niet in de huidige corporate cultuur passen. Maar ze zijn onmisbaar voor de toekomst. Als de topmannen er niet in slagen hun bedrijf aantrekkelijker te maken voor deze mensen zijn is het bedrijf ten dode opgeschreven. Innovatie kun je niet kopen, het moet in de genen zitten. Dat bekent dat je het moet binnenhalen en koesteren. Recruitment is de basis voor innovatie. Geen innovatie zonder recruitment. De meester zelf vond het zijn belangrijkste job.

 

Over de Auteur

Jan Prins Oprichter/directeur van PRiMAN. Mijn persoonlijke missie is dat organisaties meer gaan sturen op de talenten van hun medewerkers. Voor veel functies zijn het niet de hard skills (waar meestal op geselecteerd wordt) of de beloning (waar meestal op gestuurd wordt) maar de match op de soft skills (competenties vs talenten) die het verschil maken tussen under of over performance. Om mijn missie invulling en inhoud te geven leun ik op de TMA methode waar ik geaccrediteerd trainer & gecertificeerd professional in ben.


288 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën