Moet een werkenbij site er nu mooi uit zien? Moet hij functioneel zijn? Moet hij gebruiksvriendelijk zijn? Of moet een werkenbij site gewoon goede content hebben? Het probleem van deze vragen zit in het woordje of. Een goede werkenbij site moet namelijk dit alles hebben en ze zijn allemaal even belangrijk, wat je bureau of je adviseur je ook vertelt.

Geïnspireerd door deze blogpost van Steven Zwerink over zijn ervaringen in de start-up bus (waar ik op mijn eigen site vorige week al schreef) wil ik dit punt graag verder toelichten. Alle onderdelen van een site zijn belangrijk en allemaal zijn ze even belangrijk. Ook als je als opdrachtgever of adviseur zelf een voorkeur hebt.

Persoonlijk

Puur persoonlijk ben ik iemand van het gebruikersgemak. Ik ben van de functionaliteiten en de usability, de gebruiksvriendelijkheid. De content moet daarnaast ook goed zijn, het grafisch ontwerp komt voor mij op de laatste plaats. Echter… ik weet dat dat mijn persoonlijke voorkeur is. Dat wil niet zeggen dat de rest van de wereld er zo over denkt (gelukkig).

Het is allemaal even belangrijk

Steven zei het in zijn blogpost als volgt:

Everybody has a role that is equally important
An app without a beautiful design is useless. A beautiful design without functionality is useless. A great pitch without having something to actually show for is useless. All these different fields are interconnected. If one fails, the mission fails and the team (and the leader) failed.

Alles heeft hetzelfde belang. Echt. Ten eerste omdat je verschillende gebruikers hebt, niet alleen in functiegebieden, maar ook in type mensen. Je hebt auditieve mensen en visuele mensen. Je hebt mensen die graag veel willen weten en die graag makkelijk willen solliciteren. Iedereen heeft een andere behoefte en sterker nog, die behoeften variëren nog van tijd tot tijd. Het ene moment heb ik behoefte aan veel informatie (in de oriëntatiefase), het andere moment wil ik zo snel mogelijk solliciteren (in de actie fase).

Nadruk

Bij nagenoeg elke site zie ik ergens de nadruk op liggen. Fantastische functionaliteiten die gebruiksvriendelijk zijn maken mij gelukkig, maar als ik die voorleg aan grafische ontwerpers worden ze hysterisch. Goede content die verder niet te vinden is op de site vanwege dramatische navigatie. Er ligt bijna altijd een nadruk en in mijn ervaring is deze voor een heel groot deel terug te voeren op het bureau dat het gebouwd heeft. Elk bureau heeft namelijk zijn kwaliteiten en zijn kerncompetentie (meestal terug te herleiden naar de achtergrond van de directie). Bij de meeste van de sites kan ik tegenwoordig al inschatten welk bureau het gemaakt heeft omdat ze steeds dezelfde nadruk leggen… en dezelfde fouten maken.

Daarom rijg ik persoonlijk graag kralen en omring ik me graag met mensen die uit andere competentie gebieden komen. Ik heb geen enkel verstand van grafisch ontwerp. Ik kan alleen aangeven of ik het mooi vind, maar dat zegt zo weinig, ik ben immers geen doelgroep. Ik leg de nadruk altijd op functionaliteiten en usability, maar ik weet hoe belangrijk content is, dus ook daar zoek je mensen om je heen die daar de nadruk op leggen.

Ik moest bij deze uitspraak van Steven terugdenken aan een uitspraak die ik heel wat jaren geleden heb gedaan op een internationaal recruitment congres waar ik in een panel over recruitmentsites zat. We kregen de vraag als je beperk budget had waar je de nadruk op moest leggen, content, grafisch ontwerp of usability. In het panel antwoordde mijn eerste mede panellid content… dat was goed voor SEO. De tweede gaf aan dat dat afhankelijk was van je doelgroep. Ik gaf aan dat het geen of of was, maar een en en. De dame in kwestie stelde dat als ze echt zou moeten kiezen, wat zou ik doen. Ik zei toen: I’d choose to quit my job, because you’re f*cked.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


413 views | Reageer (1 reacties)
  • D Schoone

    Ofwel werk met een aantal specialisten uit de deelgebieden samen. Zet daar een goede projectmanager op die inhoudelijk weet wat de doelen zijn voor de site. Laat iedereen excelleren op zijn vakgebied.
    Deze denkwijze hanteer ik ook al geruime tijd. Erg gaaf om elkaar te inspireren en tot een mooi eindproduct te komen.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën