Afgelopen week was South by SouthWest, een van de grootste, belangrijkste jaarlijkse evenementen van de online media industrie (volgend jaar ga ik er zelf ook echt heen). Net als vorig jaar omschrijft Erwin Blom het weer in enkele steekwoorden en net als vorig jaar die ik een poging die te vertalen naar recruitment. Het is niet compleet, niet uitputtend. Als je alles wilt lezen, zoek dan vooral op #swsx, maar de steekwoorden van 2012 zijn: social, data en realtime.

Social

Laten we beginnen met social. Bas, dat kennen we nu wel hoor ik al veel mensen zeggen. Hoezo de toekomst van online? Daar zijn we al jaren mee bezig. Helaas denken inderdaad veel recruiters dat, want we werven via Linkedin of doen een actie op Facebook. Echter, dat was social 1.0, we gaan nu naar social 2.0 zeg maar… social business.

Ter illustratie geeft Erwin Blom het voorbeeld van sportstadions, waar Michiel Berger een blog over schreef. Er worden geen stadions aangelegd zonder een goed glasvezelnetwerk om alles te kunnen delen. Social first, niet social als bonus op wat we doen. Social Business, het aanpassen van je businessproces en -model door social. Een mooi voorbeeld hiervan is KLM Social Seating. Dat gaat niet meer om social media als mediakanaal, maar als integraal onderdeel van de business. Hier zijn meer voorbeelden van, zoals Currence (Pin betalingen) die hun storingen sneller weten via Twitter dan de eigen techniek (net als energienetbeheerder Liander trouwens) en daar nu hun business op aanpassen.

Niet heel lang geleden zat ik bij een partij in de recruitment die ook vonden dat ze heel goed bezig waren met social media en toe waren voor de volgende stap. Ik gaf aan daar mijn twijfels over te hebben, maar gaf ook aan dat de volgende stap dus social business was. Het aanpassen van het business model. Daar viel uiteraard niet over te praten, men was van marketingcommunicatie, businessmodellen en verdienmodellen vielen niet onder hun verantwoordelijkheid.

De social trend gaat een volgende fase in. Iedereen die nu denkt: dat weten we wel, gesneden koek, loopt over twee jaar weer achter de feiten aan. We zitten in de volgende fase van Social: Social first, social business. Welke invloed gaat social hebben in jullie businessmodel en -proces?

Big data

Een trend waar ik ook op dit blog al vaker over heb geschreven is die van Big data. Zowel door onszelf geproduceerd als door ‘the internet of things’ (al onze apparaten die automatisch informatie doorgeven). Youtube heeft per seconde een uur video erbij, ieder half uur produceert Twitter 200gb aan data (een volledige harde schrijf vol dus, elk half uur….)

Wat we met al deze data kunnen en gaan doen? Het is een grote vraag. Er zijn mensen die er beurskoersen en griepepidemieën mee kunnen voorspellen. Er zijn mensen die het kunnen gebruiken om het gedrag van mensen te monitoren en aan te passen om gezonder te leven en er zijn zonder enige twijfel toepassingen voor recruitment. Hierbij valt te denken aan hele basale informatie over reizen, reistijden en betere werklocaties, maar er zijn nog 101 toepassingen. Zelf kijk ik ook momenteel naar iets interessants op dit gebied, waarvan ik geen idee heb of het mogelijk is.

De mogelijkheden zijn eindeloos in een wereld met eindeloos veel data. Informatie is de nieuwe olie, hoe gaan recruiters hier in boren?

Realtime

De data die we produceren is realtime, hier en nu, met name door mobiel. Dat geeft voor- en nadelen, welke Erwin Blom in een andere blogpost mooi neerzet. Hoe voorspellen we de toekomst met alle data die we hier en nu produceren. Kan je met een negatieve tweet misschien direct ingrijpen als iemand in je restaurant zit te eten, dus niet achteraf de ervaring beter maken, maar meteen?

Waar dit denk ik veel effect op zal hebben is adverteren en arbeidsmarktcommunicatie. We kunnen al met analytics tools direct kijken naar het gedrag op een website. Waarom haken mensen af? Waarom gaan ze van pagina 1 naar pagina 2? Waarom klikken ze niet op de link die we willen. Je kan ze dan zelfs direct vragen stellen waarom ze niet solliciteren. Of je dit moet willen is twee, het is immers ook een privacy issue en we denken nog steeds allemaal dat we anoniem over het internet surfen.

Met heathmaps kunnen we in de toekomst niet alleen zien waar mensen op de site kijken, maar ook b.v. op billboards. De data is eindeloos, maar ook realtime. De verandering moet worden dat we ook realtime kunnen reageren. En daarmee is de cirkel rond, want dat is dus de verandering van business door social. Social creëert data, realtime data, waar we direct op moeten reageren voor optimaal effect. En daarvoor hebben we dus andere businessprocessen nodig.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


426 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën