Een veel voorkomende zin bij vacatures. Ik heb er geen onderzoek naar gedaan, maar mijn inschatting is dat dit in veel gevallen tot de standaardtekst behoort. Heeft het dan nog zin om dit te vermelden?

Koude acquisitie wordt door de meeste recruiters niet als favoriete bezigheid gezien. Mede daarom zijn er volledig ingerichte callcenters die dit voor je doen. Aangezien niet ieder bureau dit uitbesteed, zijn er dus veel recruiters die dagelijks hun traditionele portie koude acquisitie moeten ophoesten. Met een dikke plaat voor de kop, de telefoon pakken en te horen krijgen dat je de zoveelste bent die deze klant belt, is niet echt uitdagend. De verwijzing naar de zin ‘Acquisitie wordt niet op prijs gesteld’ wordt daarbij niet geschuwd.

Natuurlijk is er begrip van beide kanten. Recruiters begrijpen heel goed dat je na 25 keer gebeld te zijn, er klaar mee bent en roept: “Kappen met die acquisitie! Ik heb werk te doen.” Van de andere kant is er wel degelijk begrip voor targets die gehaald moeten worden en dat koude acquisitie er hier één van is. Begrip alom, maar net zoals iedere ouder weet, soms ben je er gewoon even klaar mee. Kappuh nu!

Feitelijk heeft de zin ‘Acquisitie wordt niet op prijs gesteld’, geen effect meer. Vorige week was er een leuke discussie op Twitter over vervangingen voor deze standaard zin. Meerdere suggesties kwamen voorbij, maar persoonlijk vind ik ‘Sollicitanten Ja, Acquisitie Nee’, de leukste, maar ook deze zal helaas geen effect sorteren. Targets worden niet tegengehouden door een verzoek iets te laten. Laten we er niet omheen draaien. Beide partijen doen het niet voor hun lol, al hoewel niets leuker is dan een bedrijf te overtuigen dat wij het echt anders doen!

Discussier mee, #acquisitienee

 

Over de Auteur

Wim van den Nobelen Recruiter/Headhunter Management, Finance & Payroll, Nobelist, Spreker & Consultant Strategisch Recruitment, Blogger


3.163 views | Reageer (15 reacties)
  • Het interessante is dat met de wetgeving die vorig jaar in is gegaan dat een zin als ‘acquisitie is niet toegestaan’ dat telefoontje wettelijk gezien strafbaar maakt. Daar hebben we hier destijds al een stuk over gepubliceerd met ICT jurist Arnoud Engelfriet aan het woord: http://www.rectec.nl/2009/09/14/acquisitie-n-a-v-deze-advertentie-is-verboden/

    Dus als je er van af wilt… is dat wettelijk mogelijk. Als je organisatie vervolgens dan ook nog ballen heeft en er af en toe een jurist op zet weet je zeker dat jij er af zal zijn. Dat zingt snel genoeg rond.

  • Rikkert Walbeek

    Ik
    moet zelf vooral lachen als deze zin staat in een
    personeelsadvertentie voor een sales. 

  • E Denbreeyen

    Koude acquisite: JA! Het gaat niet in eerste instantie om targets, je hebt de potentiële opdrachtgever iets te bieden! Je kunt de prospect helpen, zij hebben namelijk een vacature en jij hebt een bestand met goede kandidaten! Zij zullen het uiteraard zelf willen invullen, maar als jij net DE kandidaat hebt dan is dit een aanwinst voor hun organisatie!

  • Floor nobels

    Ik mis hier de bronvermelding over d discussie en degene die die mooie ja nee sticker had bedacht

  • Wim

    Geen probleem Floor, om jouw als bronvermelding te noemen voor de Twitter discussie en Leon van den Haak voor de mooie ja / nee sticker, bij deze!

  • Lucien Kraag

    Als het signaal genegeert wordt geef er dan sturing aan. Door sturing te geven op basis van jouw voorwaarden. Vermeld dit in de vacature tekst. Bijvoorbeeld: tussen …. uur en …. uur kunnen je ons benaderen onder de volgende voorwaarden.  Het is een andere tactiek/benadering wellicht werkt het. Op deze wijze heb je wellicht meer controle op je eigen werkzaamheden en kan de frustratie afnemen.

  • Janneke Hooyer

    Het is inderdaad frustrerend dat je als kleine zelfstandige je brood verdient met W&S activiteiten en de zin “acquisitie wordt niet op prijs gesteld” onder interessante vacatures ziet staan. Vaak heb je de ideale kandidaat op papier die er mogelijkerwijs geschikt voor zou kunnen zijn maar je wordt door de desbetreffende P&O medewerker afgeblaft met de woorden je ziet toch dat acquisitie niet op prijs wordt gesteld? Hoe omzeilen jullie dit fenomeen?

  • H Nijssen

    Als je toch belt, geeft dat niet echt een goed imago en bovendien is het verkeerde energie. Die energie kun je veel beter anders aanwenden, om een constructieve manier.

  • Op zich weer verbazingwekkend hoeveel recruiters hier reageren dat organisaties hier anders mee om moeten gaan en niemand die zich lijkt te realiseren dat er andere, misschien wel betere, manieren zijn om bij organisaties binnen te komen. Ik heb nog nooit zomaar koud nagebeld… 

    en ook interessant dat mensen denken op basis van een advertentie te kunnen weten dat ze de ideale kandidaat hebben. Kan dat als je het bedrijf niet kent? Volgens mij is een matching op mentaliteit veel belangrijker dan op skills, dus hoe kan je weten dat je een geschikte kandidaat hebt als het bedrijf nog geen klant van je is?

  • bramwerkt

    Koude acquisitie plegen bij de tekst: ‘acquisitie niet gewenst’ vind ik gewoonweg niet getuigen van professioneel gedrag. Vind het niet gepast. Probeer ’t op een andere manier via je netwerk, maar geen koude acquisitie dan!
     

  • Timon Rammeloo

    Als Corporate Recruiter irriteer ik mij ook aan allerlei bureaus die mij bellen. Vooral als ze doen alsof zij alle wijsheid in pacht hebben en ik zogenaamd niet zonder hen kan. Gisteren bijvoorbeeld gebeld door StepStone. Allereerst belt hij naar het algemene nummer en de persoon die hem opnam zette hem door naar mij omdat ik over recruitment ga. Eerste wat die kerel zegt: Ik ben op zoek naar #NAAM DIRECTEUR#. Ik zei dat die op dit moment niet aanspreekbaar was en nog voordat ik iets anders kon zeggen kwam de opmerking: “Wanneer kan ik hem wel bereiken?” Eh, wat? Is die kerel nou arrogant aan het worden? Ben ik niet goed genoeg aan de telefoon? Dus ik vraag heel netjes waar het over gaat en krijg antwoord over hoger opgeleiden en stepstone etc. Wel na drie keer want hij was niet te verstaan zo binnesmonds en zacht sprak hij.  Dus ik zei heel simpel dat hij bij mij aan het goede adres was aangezien ik over recruitment ga binnen mijn organisatie. “Oh ja dan ben ik inderdaad bij de juiste persoon”. Ja inderdaad, dus ga nu eerst maar eens verder vragen of andere vragen stellen voordat je op de directeur af tracht te stomen. Maargoed, ben ik bekend met Stepstone, is de vraag. Ja ik ken het wel, maar ik heb geen interesse omdat wij met geen enkele andere partij zaken doen op het gebied van Recruitment, tenzij wij hier zelf om vragen. Komt hij met de vraag: “Hoe komt u aan kandidaten dan?” Nou, monsterboard, LinkedIn, netwerken.. “Oh ja? En zo krijgt u voldoende kandidaten (op een arrogante toon)?” Eh ja, zat.

    Áls je al koude aquisitie pleegt, wees dan in ieder geval niet zo gigantisch arrogant als deze meneer alsof hij hét medicijn heeft voor een ziekte die ik niet heb maar die hij mij wel aanpraat. Want een ding weet ik zeker: Stepstone komt bij mij nooit meer naar binnen en ik zal het mijn (con)collega’s ook aanraden dit niet te doen.

  • Is het voor ons als corporate recruiters wellicht mogelijk om aan te geven (in de tekst) dat er eerst op eigen kracht gezocht wordt? Ik zag laatst bij Asda (UK) op hun werken bij pagina de volgende “informatie voor bureaus”:
    We get a lot of interest and many calls from recruitment agencies and we can’t possibly keep in touch with all of you. Although we do appreciate the interest you have in supporting our business.Our way of working At ASDA we always prefer to recruit candidates direct to our business and believe in promoting from within whenever possible. This is in line with the ASDA way of working – we’re a lowest cost to operate type of business. Our purpose is to make goods and services more affordable to our customers. With this in mind the majority of colleagues who work here apply directly.Preferred suppliersThe success of our brand means that we’re also fortunate enough to be approached directly by many candidates, but now and again we may need help from recruitment agencies – who are on our Preferred Supplier List.All areas of our business have a Preferred Supplier List (PSL) and we always stick to this. We’ve worked hard with our suppliers to build world class relationships and we make sure that this is based on trust and respect. Our agencies are always briefed fully on the role/s we need them to work on, understand our employer brand, culture and fit. This saves us time not reviewing potential candidates that are not right for Asda. We therefore do not accept speculative CVs.
    We have no plans to review our PSL at the moment. Therefore please do not ask us to! We ask that you respect the relationships which we’ve built up with our Preferred Suppliers and follow our guidelines. We always work with our Preferred Suppliers to work on our difficult to fill roles.
    Putting candidates forwardIf you are a PSL agency, you will have been provided with a log in to our Agency Portal and a user guide. Any vacancies we want you to work on will be sent to you via the portal and candidates must be submitted via the Portal. Candidates received in any other way (by PSL or non PSL providers), will not be considered as owned by that agency.Before submitting a candidate via the agency portal, we would always expect you to have met with the candidate personally, discussed the specific vacancy and interviewed them too – as well as having followed up relevant references and Right to Work documentation etc.
    What else do we need you to agree to?Most importantly – do not contact any ASDA colleagues directly, all recruitment queries and communication should come through the Resourcing Team. We ask that you don’t advertise on our behalf with our company logo without our prior agreement.
    If we need your help and support we’ll contact you!We do not take cold calls from agencies who are not on our PSL so please don’t be offended if we don’t return calls!We want to have a great working relationship with you – and we understand you want the same and are just trying to do your job. So we ask – please respect the way we work.Thank you for your understanding.Misschien voor de meeste bureaus komt het arrogant over maar duidelijk is het wel.

  • Wim

    Mister or Miss Langelaan, coole reactie waarvoor dank. Ik vrees dat er weinig recruiters zijn die dit helemaal lezen, maar het is een moi verhaal.

  • Nadine

    Dan ben ik benieuwd wat wel werkt. Ik heb als intercedente gewerkt en was verantwoordelijk voor acquisitie. Ook ik werd herhaaldelijk gebeld door partijen die acquisitie op mij toe paste. Om heel eerlijk te zijn; ja het is irritant maar soms werd ik ook op de hoogte gesteld van interessante zaken die ik anders nooit was tegen gekomen. Dan kan men zeggen alles is te vinden maar dan moet je wel het bestaan weten van bepaalde zaken. Daarnaast zie ik zelfs door de bomen het bos niet meer. Ik heb het al druk genoeg en het beetje vrije tijd wat ik heb benut ik niet door voortdurend vakbladen, forums en blogs af te struinen. Dat zal een ieder met mij eens zijn.

    Dus mijn vraag; wat kun je het beste doen om je bij bedrijven van je beste kant te laten zien?
    Men heeft nooit tijd, is niet voortdurend aanwezig en zo wel, dan zitten zij niet op een verkoper te wachten…..

  • Wim

    @Nadine het zal altijd een lastig verhaal blijven. Een gezond spanningsveld denk ik, maar soms leuk soms minder.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën