Linkedin: groter dan Facebook

Door Jan Prins op 12-03-2012 07:05.

Ik doe het steeds vaker. In plaats van een visitekaartje uit te wisselen, zoek ik mijn nieuwe kennis op in de Linkedin app op mijn iPhone en invite hem of haar. Visitekaartjes vergeet ik nog wel eens maar mijn mobiel nooit. Het gebeurt mij eigenlijk maar heel zelden dat iemand geen Linkedin profiel heeft. Overigens zijn dat wel vaak de mensen die je juist graag in je netwerk wilt hebben.

Hoewel ik natuurlijk ook op Twitter en Facebook zit is Linkedin verreweg mijn belangrijkste sociale netwerk. Ik was er al vroeg bij (id=341821) en heb inmiddels 1288 1e lijn connecties, die mij aan nagenoeg iedereen in Nederland (11.122.313 mensen) linken. Iedereen die ik zakelijk ken of ontmoet kan rekenen op een invite. Het voordeel van de mobiele Linkedin app is dat je iedereen met een simpele invite kan uitnodigen. Je hoeft dus niet eerst aan te geven hoe je de persoon kent. Linkedin heeft hier goed over nagedacht; het is heel simpel om iemand uit te nodigen, maar je kunt op je mobiel geen persoonlijke boodschap maken. Dus de invite zelf is per definitie onpersoonlijk. Maar als je net met iemand een praatje hebt staan te maken, is dat geen probleem. Misbruik het niet want dan met meer dan 5 IDK’s legt Linkedin je restricties op..

De grote kracht van Linkedin is dat mensen het bijhouden. Ik schat dat van de 1800+ contacten in mijn persoonlijke adresboek 20-30% niet meer actueel is. Je Linkedin profiel is niet alleen een altijd actueel CV maar ook een visitekaartje dat altijd up-to-date is.

Nu steeds meer mensen ook status updates via Linkedin verspreiden (al dan niet via een twitter koppeling) ontstaat er ook een timeline. Hoewel je daar niet in kan filteren en dus alles voorbij ziet komen van je connecties, is dat toch interessant omdat updates van mijn connecties vaak een business of contact trigger zijn. Bijvoorbeeld als iemand melding maakt van een persbericht of een nieuwe vacature. Ook de profile updates (nieuwe job) vind ik altijd interessant.

Linkedin is zoveel nuttiger dan Facebook en Twitter dat ik denk dat het uiteindelijk nog weleens een veel grotere impact gaat hebben dan veel mensen nu denken. Ook omdat het bedrijf er vooralsnog voor kiest om eigenlijk alleen geld te willen verdienen aan de 1% power users, zoals ik. Het potentieel is echter veel groter. Anders dan Google en Facebook verdient het bedrijf serieus geld aan betalende gebruikers. Ze zijn niet alleen afhankelijk van reclame. Dat is een heel gezond businessmodel. Gebruikers zijn trouwer dan adverteerders.

Ik zie mezelf Facebook en Twitter nog wel eens inwisselen voor een ander netwerk, gewoon omdat het interessante nieuwe features heeft zoals hangout van Google+ of de pins van Pinterest. Je vrienden uitnodigen is het probleem niet.

Linkedin is anders, het is een soort infrastructuur geworden die – daar ben ik van overtuigd – CV en visitekaartje overbodig gaan maken. Het is daardoor ook een geweldige lockin: je CV kopiëren is simpel, maar je aanbevelingen omzetten? De combinatie van het gezonde verdienmodel en essentiële informatie is ijzersterk. Daar ga je als gebruiker nooit meer afscheid van nemen.

Ook als bedrijf niet. Er zijn inmiddels tienduizenden geregistreerde ontwikkelaars op de API van Linkedin. Als je je inschrijft in de talent pool van PRiMAN (mijn eigen bedrijf) wordt er niet eens meer gevraagd naar je CV, je meldt je eenvoudig aan met je Linkedin profiel. Samen met de VS is Nederland het enige land waar de penetratie al zo hoog is dat dat ook kan. In heel Europa heeft Linkedin nog maar 30 miljoen gebruikers, waarvan alleen in Nederland al ruim 3 miljoen (alle cijfers). Ik zie geen enkele reden waarom andere landen ons niet achterna zullen gaan. Al zal het voor de rest van de wereld nog wel een aantal jaar vergen voordat ze op ons niveau zitten.

Als Facebook straks naar de beurs gaat zal dat tegen de astronomische waardering van $100 miljard zijn, 50x de omzet, oftewel $200 / gebruiker. Ook Linkedin is belachelijk hoog gewaardeerd, maar doet op dit moment toch maar een fractie daarvan: $8,5 miljard, ‘slechts’ 17 * de omzet of $55 / gebruiker. Linkedin groeit langzamer (logisch) maar ik zie geen enkele reden waarom ze uiteindelijk niet ook op een miljard gebruikers zouden kunnen uitkomen. Adriaan Meij van onderzoeksinstituut AME (betaald rapport) schat dat Linkedin pas op 1% van haar potentiële omzet zit en voorspelt puur op grond van de financiële analyse een florissante toekomst. Ik ben gewoon een enthousiaste gebruiker maar ik denk dat hij gelijk gaat krijgen.

Over de Auteur

Jan Prins Oprichter/directeur van PRiMAN. Mijn persoonlijke missie is dat organisaties meer gaan sturen op de talenten van hun medewerkers. Voor veel functies zijn het niet de hard skills (waar meestal op geselecteerd wordt) of de beloning (waar meestal op gestuurd wordt) maar de match op de soft skills (competenties vs talenten) die het verschil maken tussen under of over performance. Om mijn missie invulling en inhoud te geven leun ik op de TMA methode waar ik geaccrediteerd trainer & gecertificeerd professional in ben.


523 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën