Sollicitanten: doe iets!

Door Bas van de Haterd op 08-03-2012 07:14.

Aangezien Wim geveld door griep geen tijd heeft om zijn wekelijkse blog te schrijven ga ik een poging wagen iets vergelijkbaars te doen. Een stuk over sollicitanten. Ik ben natuurlijk geen recruiter die dagelijks tientallen CV’s ziet. Ik neem sporadisch mensen aan, op projectbasis, voor eigen initiatieven. Ik werk veel met andere zelfstandigen en heb de laatste jaren ook heel goed geleerd met wie ik wel en niet heel prettig kan samenwerken. Daar kan ook de sollicitant van nu wat van leren… misschien.

Deze week kreeg ik weer een CV gemaild. Van een goede relatie met de vraag of ik de persoon in kwestie kon helpen. Het was een marketeer, net als ik, dus wie weet wist ik iets. Aangezien het een goede relatie was die me de CV doormailde heb ik er uiteraard naar gekeken en ik verbaasde me. In de begeleidende brief stond dat de persoon in kwestie gegrepen was door het marketingvak en er helemaal gek op was. De CV had naast een stage en afstudeeropdracht geen enkele marketing, communicatie of PR ervaring.

Werkloos

Op dit moment zijn er veel mensen werkloos. Dat is vervelend en pijnlijk en ik gun het niemand. Ik ben zelf nog geen dag in mijn leven werkloos geweest (wel twee keer ontslagen), dus ik kan niet in alle oprechtheid zeggen dat ik weet hoe het voelt. Wat ik wel weet is waar ik naar kijk als ik de CV van iemand krijg en ik zie dat deze persoon werkloos is, of iemand nu uit school komt of ontslagen is.

Ik kijk naar wat zo iemand aan het doen is. Vorig jaar stond ik voor een groep hoger opgeleide werklozen in een door het UWV georganiseerd traject. Mijn taak: schud deze mensen wakker. Ik verbaasde me hoe sommige personen achterover leunden, terwijl andere het heft in eigen hand namen. Ik verbaasde me dat die achterover leunende mensen niet zagen dat de actieve personen sollicitatiegesprekken hadden. Deze mensen waren actief bij een vereniging, waren ergens vrijwilliger of probeerde projecten op te zetten.

Dat is dus ook waar ik persoonlijk naar kijk. Wat doe je? Waar ben je mee bezig? Ben je passioneel over het marketing vakgebied, waarom ben je dan geen vrijwilliger bij het lokale poppodium als marketeer of PR medewerker? Waarom werk je niet aan de marketing van een TEDx event? Waarom doe je niet de communicatie van je lokale voetbalclub of de buurtvereniging?

Ben je IT’er, aan welke open source projecten werk je mee? Waarom schrijf je geen coole wordpress plugins? Voor welke buurtvereniging heb je een website gebouwd? Of bij welke sportvereniging heb je een pakketje geïnstalleerd voor de leden administratie?

Mijn co-auteur van Personal Brand.nl Huub van Zwieten heeft een geweldige uitspraak over je droombaan. Bedenk wat je gratis zou doen en zorg dat je ervoor betaald wordt. Als ik kijk naar mensen zonder baan zeg ik dus altijd: nu is de tijd om het gratis te doen, als je dat niet leuk vindt is het waarschijnlijk niet je droombaan en ik zoek altijd super gemotiveerde mensen.

Doe iets!

Het maakt mij niet zoveel uit wat je doet, als het maar met je vakgebied te maken heeft en je iets doet. Dat is het eerste waar ik naar kijk als ik een CV zie en de vraag krijg of ik iemand weet of dat ik er zelf iets mee kan.

In deze tijden van krimp is er meer behoefte aan vrijwilligers dan ooit te voren. Een andere optie is ergens onbetaald stage te gaan lopen. Meestal is hier met het UWV best een afspraak over te maken, je hebt je uitkering, dus kies je droombedrijf uit en zeg: zal ik gewoon twee maanden gratis bij jullie komen werken? Ik wil bewijzen hoe goed ik ben, ook als je nu roept dat je me toch geen baan kan aanbieden. Zorg dan dat je je gewoon onmisbaar maakt.

Een groot bijkomend voordeel hiervan? Je zit een stuk beter in je vel als je dingen doet die je leuk vindt. Dat maakt solliciteren ook een stuk makkelijker, want als jij je goed voelt, straal je dat uit. Dan maak je bij die 10 andere sollicitanten een goede kans.

Dus sollicitanten: doet iets!

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


1.750 views | Reageer (5 reacties)
  • Herkenbaar verhaal. Ik zit alleen wel thuis zonder baan en, net als velen, zonder de nodige werkervaring op mijn gebied. Een paar jaar geleden zei iemand al tegen mij dat ik door middel van vrijwilligerswerk aan werkervaring zonder baan zou kunnen komen. Ik ben mede daarom tijdens mijn studie begonnen met allerlei bestuurstaken, met name secretarieel en promotie. Echter krijg ik niet het idee dat werkgevers het ook zien als nuttige ervaring.

  • Het ligt er aan wat voor werk je wilt doen. Als je secretarieel werk wilt doen is dergelijke ervaring inderdaad van belang, maar ik kijk persoonlijk inderdaad naar de relevantie. Dat geeft voor mij ook een stukje passie aan. Een marketeer verwacht ik van dat hij de sponsoring of communicatie bij de vereniging heeft gedaan, niet dat hij penningmeester is geweest bijvoorbeeld

  • Pingback: Solliciteren is een kl*te baan | RecTec()

  • Pingback: Tips om aantrekkelijker te zijn op de arbeidsmarkt | RecTec()

  • Pingback: Dreigende sollicitatiedepressie? Doe iets leuks! | Sollicitatiebuddy's()


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën