Een van de populairste postings van mij op dit blog is die waarom QR codes het niet gaan redden. De meeste views kwamen grappig genoeg meer dan een jaar na de posting. Had ik ongelijk? Deels. Je ziet nu wel overal QR codes, dus het lijkt gemeengoed geworden. Doordat je ze overal ziet, weten ook steeds meer mensen wat het zijn. Over het aantal scans heb ik nog steeds mijn twijfels, ik heb eigenlijk nog praktisch nooit iemand bij een poster of zo stil zien staan.

Het grootste probleem lijkt echter het gebruik te zijn, gezien vanuit de marketeer. Die lijkt overtuigd van het nut, maar denkt zelden na over het nut voor de gebruikers. Zoals in deze post op Mashable wordt aangegeven: iemand naar een tv commercial sturen die die persoon oorspronkelijk niet wilde zien is niet slim, het is irritant. 

Inmiddels is er ook een blog (of een Tumblr voor de geeks onder ons) genaamd WTFQRCODES. Bijzonder interessante foto’s van QR codes waarvan je denkt: heeft de marketeer ook nagedacht hoe je die gaat scannen? Denk aan QR codes achterop een vrachtwagen (misschien in de file mogelijk), achter een vliegtuig als bannier, op een locatie enkel vanuit de trein zichtbaar (stop even conducteur), hoog boven op een bannier in het midden van een expositie en er zijn nog tientallen andere ridicule voorbeelden.

Ik ben nog steeds sceptisch over het nut, benieuwd naar de cijfers, maar ze zijn meer geaccepteerd dan ik had verwacht. Om QR codes nu massaal te pas en te onpas overal aan toe te voegen is, zoals met elk medium, gewoon dom. Dus als je ze toepast, denk dan in hemelsnaam goed na over

  1. of het scanbaar is (en men daar zou willen scannen)
  2. waar je de gebruiker vervolgens naar toe stuurt en wat je hem/haar daar biedt.

 

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl

Stem of voeg toe aan:  Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op Digg Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner
661 views | Reageer (4 reacties)

» Reacties RSS Feed4 reacties op “QR codes… gemeengoed en gehyped”


  • Geschreven door: Simon Vreeman
    Geplaatst op: 06-03-2012 om 08:07

    Ik vind het ook opvallend dat de meeste QR codes die ik tegen kom niet worden gemeten. Zo weet je al marketeer nooit of je QR code achter op de vrachtwagen succesvol is. Waarschijnlijk willen ze dat ook niet weten… :)


  • Geschreven door: Marco
    Geplaatst op: 06-03-2012 om 23:10

    Bas,

    Wij meten altijd wel de QR-codes. De resultaten zijn wisselend, zo hebben we ooit een premium uitgedeeld met QRcode, een paar duizend, en dat leverde toch ruim 350 ‘hits’ op. Wat betreft het doel van de premium: het gedrag van de doelgroep lijkt aangepast. We hebben verder geen onderzoek gedaan hoe dit komt, maar voor mij wel een bewijs dat het een toegevoegde waarde heeft. Maar ik heb ook voorbeelden dat iets slechts een paar keer is gehit. In ieder geval geldt: we blijven leren van inzetten van de QR-codes.

    Gr. Marco


  • Geschreven door: Peter
    Geplaatst op: 11-03-2012 om 11:40

    Maddle heeft de afgelopen weken personeelsadvertenties in landelijke kranten geplaatst met QR codes naar een maddle (‘mobile’ vacature met video en koppelingen naar social media + apply on line) én een verwijzingen naar werkenbij sites. Opvallend is dat: -46% van de bezoekers via de smartphone kwam;-de reacties via mobile/maddle.nl bijna 700% hoger waren dan de reacties op de werkenbij site.

    Het mobile tijdperk is wat werkzoekenden/sollicitanten betreft begonnen, en… dit zou kunnen duiden op nieuwe kansen voor print media (kranten/huis aan huis bladen) in combinatie met QR codes. Naast social media en communities, ook ‘van papier/realiteit naar de mobile-iteit’. Qua schoonheid/branding zijn de QR codes niet ideaal, maar resultaat telt ook!


  • Geschreven door: Rogerthat
    Geplaatst op: 31-03-2012 om 12:51

    Gelukkig staat de techniek niet stil en is er meer mogelijk met een QR code. Een goed voorbeeld hiervan is een QR code gemaakt in combinatie met Rogerthat Messenger waarbij er contact tot stand komt tussen de aanbieder en scanner: http://www.rogerthatmessenger.nl



Reageer





Wij stellen reacties erg op prijs, maar er zijn wel regels.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën