Is het al zo ver met de crisis? Nee, daar gaat dit artikel niet over. Ik kwam echter een zinnetje tegen bij een crowdsourcing actie van een game developer wat me aan het denken deed zetten.

Double Fine Adventure heeft één van de meest succesvolle crowdfunding acties gedaan tot op heden. Ze hebben in 8 uur de financiering opgehaald voor een grote nieuwe game (denk daar in miljoenen) en halen nog veel meer binnen, door gewoon de zaken goed te doen. Echter, dit stuk gaat niet over crowdfuncding, maar over recruitment. Onder de oorspronkelijke post van deze geldwervings actie stond de volgende tekst

For anyone interested in the inner workings of the game industry, either professionally or as a fan, this project will be a landmark in exploring the art of development.  For people that just love great games, this is an opportunity to help bring one to fruition.

Even terug naar waarom men dit stelde: alle mensen die meedoen aan het funding project voor een bedrag van minimaal 15 dollar komen in de exclusieve community terecht. Een van de onderdelen van deze funding actie is dat men ook een ‘documentaire’ maakt over het maken van de game, met alles er omheen.

Vandaar dat iedereen die interesse heeft in het echte reilen en zeilen van de grote game industrie op deze manier daar een inkijkje in kan krijgen. Het enige wat je moest doen was een beetje investeren in een nieuwe game, met allerlei rewards, ook financieel, waaronder een inkijkje in de wereld van de grote game developmers.

Dus… ook voor sollicitanten of potentiële sollicitanten kan dit een schat aan informatie zijn om je sollicitatie tot een succes te maken. Zouden mensen, de echt gemotiveerde, voor bepaalde partijen bereid zijn te betalen voor die informatie?

Ik denk dat er bij bepaalde partijen, met een heel sterk employer brand, mogelijkheden zijn. Denk daarbij aan Google, Apple en misschien nog een paar.

Ook bedrijven in ‘sexy’ industrieën zoals de gaming industrie zou het wel eens heel goed kunnen werken. Niet door er direct om deze reden geld voor te vragen, maar via zaken zoals Double Fine Advernture dat doet.

Het zijn leuke gedachten om mee te spelen. Als mensen daarvoor bereid zijn om in je organisatie of bepaalde producten te investeren denk ik dat je in ieder geval extreem gedreven mensen aantrekt. Niet genoeg voor je hele wervingsbehoefte, maar misschien wel voor die paar mensen die binnen elke organisatie het verschil maken.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


372 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën