Een hond gaat op zijn baas lijken! Of lijkt een baas op zijn hond? Een veel gehoorde uitspraak, maar of dit ook werkelijk zo is? Hersenen zien vaak iets wat het oog niet waarneemt. Of dit wetenschappelijk te onderbouwen is, is van ondergeschikt belang. Elke gelijkenis bevestigt het gezegde. 

Hoe zit dat met medewerkers? Gaan mensen op hun functie lijken? Kun je aan iemand zien of hij/zij financial, arts of salesmanager is? In de zaterdageditie van het FD (25-2) staat het artikel “Studenten hopen nog steeds bankier te worden”. Een leuk artikel, maar vooral de foto trok mijn aandacht. Hierop staan voornamelijk mannen gekleed in donkere pakken met stropdassen, maar vooral met achterovergekamd haar. Is dit beeld typisch voor bankiers?

Besteedt iemand die afhankelijk is van andere mensen meer aandacht aan zijn/haar uiterlijk? Dragen verkopers daarom vaker uniforme kleding dan bijvoorbeeld medewerkers op een kantoor? Voor winkelpersoneel geldt dit zeker, maar is dit ook zo bij salesmanagers? Gaan medewerkers uit dezelfde functiegroepen na verloop van tijd op elkaar lijken? Gemiddeld genomen zien we onze collega’s vaker dan onze vrienden, familie en soms zelfs partner en kinderen. Al deze groepen proberen wij te beïnvloeden en zij hebben effect op ons wat betreft uiterlijk en kleding. Het is dan ook niet vreemd dat gelijkgestemde functionarissen ons weer beïnvloeden met uiterlijk en kleding.

Generaliseren is makkelijk en zegt niets over het individu. Het kan echter ook leuk zijn. Kijk eens om je heen en oordeel zelf. Lijk jij op jouw functie?

Discussieer mee via #lijkjijopjouwfunctie

Over de Auteur

Wim van den Nobelen Recruiter/Headhunter Management, Finance & Payroll, Nobelist, Spreker & Consultant Strategisch Recruitment, Blogger


354 views | Reageer (2 reacties)
  • Mariska Karcher

    Mensen zijn toch kudde dieren en worden sterk door elkaar beïnvloed. Ik heb dat sterk meegemaakt bij één van mijn werkgevers. Daar heerste in eerste instantie een pakkencultuur (zelfs 3D was hip), maar op een gegeven moment zag je dat veranderen naar steeds meer casualkleding. Ik denk ook dat dat te maken had met iets anders en dat was status/geld. Tijdens de pakkenperiode was er geld in overvloed in het bedrijf. Niets was te gek. Toen de bezuigingen werden aangekondigd en er een versobering in het bedrijf kwam, zag je dat ook terug in de kleding.

    Zelf denk ik dat je uniek moet blijven, vooral blijven wie je bent. Dragen wat bij je past, dan sta wat mij betreft in je kracht!

  • Wim

    @959b4f056cca33cb012f255fd0c9ca49:disqus Goed verhaal. Leuk onderwerp voor een blog/poll, is er een relevantie tussen de winst die er gemaakt wordt en de kleding die men draagt?
     


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën