Girlpower in de verkoop

Door Anja Feijen op 22-02-2012 07:39.

Gemiddeld kent het personeelsbestand in Nederland, op een aantal branches na zoals zorg en onderwijs, minder vrouwen dan mannen. Toch zijn er branches waar het nog net wat extremer is.

Ondervertegenwoordiging vrouwen in de sales

Ondanks dat uit verschillende wetenschappelijke onderzoeken is gebleken dat vrouwen op het vlak van sales niet onderdoen voor mannen, zijn vrouwen nog altijd ondervertegenwoordigd in de sales. Het percentage vrouwen werkzaam binnen een zakelijke commerciële functie is nog steeds minder dan 14%.


Een echte verklaring ervoor kon ik niet vinden, behalve dan dat vrouwen veel in deeltijd werken en dat zij oorspronkelijk meer in de zorg en het onderwijs te vinden zijn. Of dat ze zich gewoon niet serieus genomen voelen. Het kan dus zijn dat vrouwen niet reageren op vacatures in de sales die vaak toch fulltime opengesteld worden of dat ze gewoon niet op het idee komen op sales vacatures te solliciteren.

Time to change

Toch is het niet overal kommer en kwel. Océ-Nederland bijvoorbeeld, die kent een instroom van 60% vrouwelijk talent voor het Sales Traineeship dat binnenkort start.

“Vrouwen zijn bij Océ-Nederland in de meeste gevallen erg succesvol in de rol van Account Manager. Hun sensitiviteit maakt dat ze alle signalen bij de klant opvangen en hun discipline en gedrevenheid zorgen voor succesvol accountmanagement. Bovendien is de markt waarin Océ werkzaam is veel minder technisch dan soms wordt vermoed”.

En dat sluit dan weer mooi aan op het emancipatiebeleid

“…Het talent van vrouwen op de arbeidsmarkt is onmisbaar…”

Hoe gaat dat bij jullie?

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de ervaringen zijn bij andere bedrijven en organisaties. Hoe is de man/vrouw verhouding binnen jouw bedrijf en wat wordt er aan gedaan om deze in balans te houden of krijgen?

Over de Auteur

Anja Feijen Ik ben… Anja Feijen. En ook nog: Vrouw. Moeder. Tante, Bookcrosser. Nieuwsgierig. Energiek. Opstarter, Verbinder. Kennisdeler. Enthousiast. Eigenwijs. Uitbundig. www.anjafeijen.nl


226 views | Reageer (3 reacties)
  • Wij zijn op dit moment op zoek naar een nieuwe commerciële collega en ik heb ook mijn voorkeur uitgesproken voor een dame, omdat ik de bovenstaande mening deel. Mijn ervaring met ‘salesvrouwen’ is altijd positief geweest. Ze brengen net iets meer en ik weet niet beter dan dat ze de mannelijke collega’s op de afdeling weer net iets scherper krijgen. Andere visie, andere aanpak, vaak wat directer.
    Helaas kan je het niet afdwingen. Het gros dat reageert is toch man. Ik vraag me dan ook af hoe Océ Nederland dit voor elkaar heeft gekregen. 

  • Ik ben toch bang dat veel terug valt te leiden tot de cultuur binnen sales teams. Zeker als een team uit puur mannen bestaat vrees ik dat vrouwen geen zin hebben om zich hier tussen staande te houden…Aan de andere kant zie je organisaties (Neomax, Peak/IT) waar de sales teams puur uit vrouwen bestaat. En zeer succesvol zijn ! En ik durf te zeggen dat in de wat meer professionele sales organisaties (IBM, Oracle) ook zeer veel vrouwen te vinden zijn.

  • Bij Amerpoort hebben we dan echt teveel Girlpower!
    uit mijn hoofd is de man/vrouw verhouding bij ons 15/85%. Eigenlijk precies omgekeerd dus.

    Blans is belangrijk, maar soms van nature niet altijd haalbaar…


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën