Afgelopen week schreef ik over de social media en recruitment ervaringen. Kern van dit verhaal is dat je je opgedane kennis vooral moet borgen (wat nog erg beperkt gebeurt) en de vraag of wel de juiste conclusies zijn getrokken (vaak niet). Tegelijk schreef ik op Marketingfacts een stuk over KLM en Social Media. Waarom zijn die zo goed bezig en worden ze zo hoog aangeschreven? Omdat ze hun business processen en zelfs business modellen aanpassen aan het nieuwe tijdsbeeld dat social media met zich meebrengt.

Social media is niet ‘gewoon een ander medium’ zoals print of tv, waarop je kan adverteren. Niet dat we moeten overdrijven dat het het allesomvattende, almachtige medium is, maar social media maakt bepaalde latente wensen duidelijk. Social media maakt nieuwe modellen mogelijk, modellen waar mensen blijkbaar behoefte aan hebben. Daar moeten organisaties mee om gaan. Enkele voorbeelden:

Social media vaagt de onderkant van de markt weg

In alle markten zie je dat middels social media en sites die gebaseerd zijn op sociale contacten de onderkant van de markt wordt weggevaagd van commerciële partijen. Denk aan couchsurfing dat een gat slaat in de wereld van goedkope hotels en hostels. Waarom? Omdat als je voor prijs gaat je niet onder de prijs van 0 kan komen en de prijs van 0 krijg je als je gewoon bij iemand op zijn of haar bank slaapt. Is dit een gat in de hotel markt? Nee, enkel in de goedkope hotelmarkt. AirBNB neemt nu wel langzaam iets weg uit de middenklasse hotelmarkt, door kamers, appartementen en andere leegstaande woningen als vakantie aan te bieden, net als huizenruilen. Dit zie je in heel veel branches, maar ik zal niet elk voorbeeld noemen.

In recruitment zal je zien dat de partijen die concurreren op prijs (CV schuivers) onder vuur komen te liggen doordat men zelf in Linkedin kan zoeken of gewoon een bureau inhuurt dat tegen lage uurtarieven in Linkedin zoekt. Ook de CV databanken die niet meer bieden dan CV’s zullen hier onder vuur van komen te liggen, als ze dat niet al liggen.

Ook zie je dat dure bureaus voor interimers en freelancers het zwaar hebben doordat sites nu deze markt inzichtelijk maken, waardoor voor een fractie van de kosten hetzelfde resultaat geboekt kan worden.

De partijen in het topsegment hebben relatief weinig last hiervan. In de recruitment zijn er echter maar heel weinig partijen echt in een top segment. Wel veel die het claimen of denken daar te zitten, maar slechts heel beperkt zijn er partijen die hard achter hun mensen durven te staan, echte garanties geven voor de geleverde diensten (een nieuwe leveren als iemand in de proeftijd vertrekt is niet echt een garantie) en dus niet onder vuur komen hierdoor.

Nieuwe intermediairs

Een ander aspect van online en social is dat er vaak nieuwe intermediairs komen. We gaan van een wereld van informatieschaarste (informatie is macht) naar informatie overvloed (hoe kan ik het allemaal bijhouden?). De oude intermediair die informatie met je deelde (de krant bijvoorbeeld) gaat nu naar een nieuwe intermediair die informatie voor je filters (dat kan grappig genoeg ook de krant zijn, maar dat begrijpen ze zelf nog niet). Op nieuws gebied ontstaan allerlei nieuwe diensten die informatie filteren, waarbij de informatie gratis is, maar de filter geld kost.

Vacatures zijn er in overvloed. CV’s in deze economische tijden ook. Het gaat meer om de filter functie dan de exclusieve database. Slimme systemen die zowel aan kandidaat kant (wij zoeken alle functies en leren op basis van je voorkeuren) als aan werkgevers kant (wij doorzoeken alle CV databases en Linkedin profielen en leren op basis van je voorkeuren) filters gaan toepassen hebben de toekomst. Dan doel ik natuurlijk niet op de basic key word filters van de jobboards. Momenteel zou zoiets worden tegengewerkt door de jobboards, of je moet elke klant apart een account laten invoeren, maar aan hun business op dat gebied zal meer en meer onder vuur komen zonder toegevoegde waarde.

Advertising

Interessant in de recruitment business is dat ik partijen hoor praten over het ontwikkelen van een standaard social media aanpak die men dan aan klanten gaat verkopen bovenop het pakket. Als we nu adverteren is de gedachte, betalen klanten ook meer. Dat heb ik persoonlijk altijd vreemd gevonden (aangezien ze je meestal betalen per plaatsing), maar met social media is dat nog vreemder. Daar kom je misschien op de korte termijn mee weg, maar een business bouwen op een dergelijk model kost je uiteindelijk je bedrijf.

Conclusie

De vraag die elke partij zich zou moeten stellen is: wat is de impact van social media en het nieuwe consumentengedrag, de informatie overvloed, op mijn business model. Is het nog wel houdbaar? Zo niet: waar voeg ik waarde toe in het proces en hoe kan ik daar geld aan verdienen?

De tweede stap na het experimenteren met social media, wat we allemaal doen, is het aanpassen van business processen. Zoals KLM nu begrijpt dat men sneller besluiten moet kunnen nemen. Zoals KLM nu probeert middels social seating een ‘hoger’ publiek aan te spreken. Ik betwijfel hoeveel bedrijven overblijven uit de ‘oude tijden’, want in bijna elke branche zie je dat de nieuwkomers de innovators zijn, die hebben geen business model te verliezen. Het is al jaren bekend dat bij elke grote transitie maximaal 1 of 2 van de oude garde overblijft, recent zagen we dat nog met Kodak in de foto industrie (stap naar digitaal nooit kunnen maken). Zal dat bij de recruitment branche anders zijn?

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


362 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën