Over het algemeen staan autoverkopers niet bekend om hun tact. Zo gaat er een verhaal dat de heer Van Doorne ooit in een DAF naar een luxe autodealer ging voor een nieuwe auto, maar dat hij vanwege zijn DAF niet voor vol werd aangezien. Jammer, want het was de eigenaar van DAF. Kent recruitment ook dit soort verhalen?

Er worden iedere dag meer kandidaten afgewezen dan aangenomen. Dat er ook meer dan regelmatig goede, passende cv’s niet daar komen waar ze wel zouden moeten komen, mag je aannemen. Nu hoort dit bij het vak van recruitment, maar de wijze waarop omgegaan wordt met kandidaten zegt veel over de recruiter en het bureau/bedrijf waar je zaken mee doet.

Internet staat vol met discussies van ontevreden kandidaten, voornamelijk over minimale communicatie  en standaardmails die verstuurd worden, als je überhaupt al een reactie krijgt. Het commerciële belang, de juiste kandidaat bij de klant binnen krijgen, wil nog wel eens hogere prioriteit krijgen dan iedereen die reageert correct behandelen. Deze kandidaat is dan misschien voor deze vacature niet geschikt, maar kan in de volgende procedure wel de perfecte kandidaat zijn.

Als recruiter kennen we allemaal die, zacht uitgedrukt, minder prettige kandidaat die op iedere vacature die je uitzet reageert. Niet alleen door zich in te schrijven op jouw website, maar ook volgt er nog een mail en ‘n telefoontje.  Het versturen van een standaardmail, dat deze kandidaat niet geschikt is, blijkt soms moeilijk te onderdrukken.

Als je iedereen behandelt zoals je zelf behandeld wil worden, voorkom je veel ergernis en ontevredenheid. Ook ik maak me wel eens schuldig aan het versturen van een standaard afwijzingsmail.  Ik beken! Mea culpa! Stom natuurlijk, want iedere recruiter kent natuurlijk dé gouden regel: De kandidaat van vandaag is de klant van morgen.

Over de Auteur

Wim van den Nobelen Recruiter/Headhunter Management, Finance & Payroll, Nobelist, Spreker & Consultant Strategisch Recruitment, Blogger


608 views | Reageer (2 reacties)
  • Jos

    De kandidaat van vandaag is de de klant van morgen.

    Juist, ja.
    Dat betekent in ieder geval dat de recruiter die mij vandaag niet netjes behandelt er niet op hoeft te rekenen dat ik morgen zijn klant ben.
    Sterker nog:
    Ik maak nu al volop reclame bij P&O-ers voor de recruiter die mij vandaag niet netjes behandelt, al betwijfel ik ten sterkste dat hij met dit soort reclame blij zal zijn.
    Het devies voor de recruiter zou moeten zijn:
    behandel de kandidaat zoals ikzelf graag wil worden behandeld.
    Ik heb echter gemerkt, dat er nog veel recuiters zijn die een correcte behandeling niet op prijs stellen ……

  • Ruud Lans

    Vanuit de perceptie een autoverkoper in het algemeenzien, geeft helaas een verkeerde indruk. Wat is een autoverkoper? eenmalige ervaring dat tot mond tot mond reclame leidt (postief of negatief) kleurt onze kijk. Het NIPO doet onderzoek bij klanten over de dienstverlening van verkopers in de automobielbranche. De kern is dat de kwaliteit van een product e/o dienst uiteindelijk wordt bepaald door de klant ( prijs x kwaliteit= acceptatie). De criteria gaat verder dan alleen het criterium de kwaliteiten van de verkoper. Klanten zijn (veel) eisend, maar willen hun emoties beantwoord zien ( er zijn klanten die hun koopmotieven laten wegen door het gratis krijgen van zaken als vloermat, maar er zijn ook kopers die juist de motorinhoud, kleur en pk’s het zwaarst laten wegen. Naast merk beleving dus nog vele aspecten.
    Dit bovenstaande ter illustratie

    Recruiters beoordelen ook vanuit hun perceptie kanidaten, bekijken de functie eisen en zoeken de juiste persoon voor de onderneming. Wat ik doe: altijd een brief/mail als bevestiging, leg de procedure uit en na een eerste beoordeling kan een kanidaat worden uitgenodigd voor een kennismakingsgesprek. Ik doe een kaartspel en kom zo achter de consistentie van de brief, het cv en de persoon die voor mij zit. De standaardvraag “wat zijn jouw sterkste punten” wordt altijd vlot beantwoord ( de kanidaat verkoopt zichzelf) maar op de vraag wat zijn jouw zwaktste punten komt geen vlot antwoord. De focus is :ik wil die baan. Mijn spel laat de communcatief minder sterke kanididaat zelf nadenken en het gesprek krijgt de gewenste kwaliteit.

    Direct na het gesprek vertel ik of een 2e gesprek gemaakt zal worden. Ik laat de kanidaat niet wachten met de woorden “u hoort van ons”, “wij gaan eerst intern bespreken”enz.enz.  Dooddoener om het besluit uit te stellen terwijl de recruiter weet dat  die kanidaat het niet gaat worden.
    Blijft fair! en vertel dan ook direct wat het doel is!

    Ieder mens dient met respect tegemoet te worden getreden. Het is niet alleen de functienhoud en invulling van een vacature.  Kent de kanidaat de organisatie, past d persoonlijkheid? wie zit er voor je, hoe is de presentatie enz. enz.

    Wat u wilt dat  niet geschiedt doet dat ook een ander niet….. toch!

    Terug naar de autoverkoper….. die wil zelf ook fair behandelt worden en niet met een maandagochtend auto gaan rijden, die wil een juiste keuze maken..dat net zo juist moet zijn als een recruiter een nieuwe medewerker wilt gaan verwelkomen.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën