Foto: HDV detectives

De afgelopen weken zijn er vanuit bedrijven een aantal interessante sollicitatie-initiatieven gekomen die toch wel de moeite waard zijn om te vermelden. Zo schreven we op Marketingfacts al eerder over the social interview. Ook the wall street journal, niet de minste krant, schreef enkele weken geleden een uitgebreid artikel over bedrijven die geen CV’s meer willen als onderdeel van het sollicitatieproces. Wat dan wel?

Social Interview

Bij het sollicitatie-proces van R/GA, een digital advertising agency, gaan kandidaten niet meer face-to-face solliciteren. Ze krijgen een sociaal interview, via Facebook. Het bedrijf vraagt toestemming 3 vragen op je Facebook wall te zetten en laat je vrienden daarop antwoorden. In een face-to-face interview heb je een stuk meer controle wat je zegt, maar in een transparante omgeving als Facebook je vrienden laten antwoorden geeft een veel beter beeld. Het interessante hieraan is dat je niet de meest gewenste antwoorden krijgt, maar een beeld hoe anderen je zien.

Natuurlijk zullen je vrienden, als onderdeel van een sollicitatie, ook je beter laten zijn dan je waarschijnlijk bent. Echter, het gaat er dan ook om wat ze niet zeggen. Net als bij Linkedin recommendations…

Andere manieren

Het bovenstaande voorbeeld is meer een vervanging van het gesprek dan de CV, maar het kan ook ingezet worden voor een vorm van screening. In het artikel van the Wall Street Journal women een aantal bedrijven aan het woord die geen CV’s meer willen.

Zo wil venture capital bedrijf Union Square Ventures, onder andere investeerder in Zynga, Twitter en Foursquare, geen CV’s, meer, maar social media profielen. Ze hebben liever je Twitter profiel of je Tumblr blog om te zien waar je je mee bezig houdt, wat je boeit, dan je CV. Het geeft een veel beter beeld of je de gedrevenheid hebt en de passie voor nieuwe technologie die bij dit bedrijf noodzakelijk is.

Een ander bedrijf, Stickergiant,com, geeft aan niet al te veel waarde te hechten aan iemand’s CV, maar vooral te willen selecteren op motivatie en ambitie. gebruiken ze daar nu een online vragenlijst. Vragen als: wat is de leukste baan die je ooit gehad hebt en waarom? en Wat is je droombaan? geven veel meer aan dan een CV in de optiek van de directeur. Ook gebruiken ze tools als vragenlijsten (kies drie van de volgende 10 woorden die bij je passen) die je bij vrienden en/of collega’s moet uitzetten. Daarmee geef je dus niet enkel een beeld van jezelf, maar betrek je je sociale kringen er ook in.

IGN (een game fabrikant) heeft voor een speciaal traineeship een reeks challenges bedraagt. Men maakt via quizjes en andere vragen een selectie, maar verwacht daarna wel nog een CV. Via gaming kan je ook goed laten zien wat je talenten zijn, zeker als het gaat om, zoals bij IGN, een traineeship dat gericht is op het bijbrengen van je primaire skills. In dit geval ging het om een IT programmeer traineeship voor mensen met game ervaring, maar geen programmeer ervaring. Dan moet je vooral het analytisch vermogen in kaart brengen en zegt een CV niet zoveel.

Google

Interessant is om te zien dat Google nog steeds gewoon wel van het CV gebruik maakt. Afgelopen jaar ontvingen ze er 2.000.000, waaruit ze 7.000 mensen aan hebben genomen. Volgens de hoogste baas op recruitmentgebied aldaar worden wel alle CV’s echt gelezen.

De vraag is: heeft het CV zijn beste tijd gehad? Zijn dit soort technieken een vervanging van het CV? Of puur een aanvulling? Of werkt het enkel voor specifieke functies en specifieke bedrijven?

 

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


840 views | Reageer (2 reacties)
  • Radboud

    Heb sinds kort ook een soortgelijke ervaring bij een klant in NL. Deze wil geen cv’s meer ontvangen maar een link naar het Linkedin profiel van de kandidaat. 

  • Wij schoppen al jaren tegen dit vastgeroeste systeem van eerst cv etc, terwijl er uiteindelijk altijd wordt aangenomen en afgewezen op persoonlijkheid. #heelblijmetdezeverandering @SBScoaching


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën