Social media in recruitment, de hype van de afgelopen jaren. Veel partijen zijn er mee bezig geweest. Veel is er geëxperimenteerd, sommige dingen zijn goed gegaan, veel dingen zijn fout gegaan, de vraag is nu: wat is er geleerd?

Ik kom de laatste tijd regelmatig organisaties tegen die stellen dat ze het experimenteer stadium als het gaat om social media inzetten voor recruitment ontstegen zijn. Persoonlijk zeg ik dan altijd: onzin, we zijn allemaal nog aan het experimenteren, alleen experimenteren we iets beter op basis van opgedane kennis. Social media is echter nog steeds niet zo uitgekauwd als advertenties in kranten, TV of Radio reclame of bannering (hoewel ook daar altijd nog een groot verschil in kwaliteit zit, bij al die media). De tweede vraag is altijd: wat is er geleerd?

Om die vraag te beantwoorden vraag ik altijd welke conclusies zijn getrokken. De tweede vraag die ik dan altijd stel is dan wanneer die conclusies juist zijn, waarom diezelfde organisatie nog steeds dezelfde fouten maakt als eerder, want dat zie ik bijna overal gebeuren. Er zijn dan twee mogelijkheden: waren de conclusies misschien niet de juiste? Of is de kennis gewoon niet goed geborgd in de organisatie? Of optie drie, maar daar kan je weinig mee, worden de conclusies gewoon genegeerd?

De juiste conclusies

Het eerste wat me opvalt in veel gesprekken is dat ik vaak andere conclusies trek. Bij bijna elke actie die mis gaat, en dat zijn de meeste, wordt gekeken naar de details van de actie. Het was het verkeerde medium (we hadden Hyves moeten doen in plaats van Facebook of andersom), we hebben ons op de verkeerde doelgroep gericht, het advertentiebudget was te laag. Zelden of nooit hoor ik twijfel over het fundament van de actie, terwijl dat in mijn beleving heel vaak het probleem is.

Zo kan je geen community opzetten als de community niet centraal staat. Je bedrijfsdoelen moeten daarbij aansluiten, maar altijd secundaire zijn aan de community. Zo is een community opzetten niet een campagne, maar continue communicatie. Opvallend weinig budget is er doorgaans voor content, terwijl dat het meest essentiële is. De vraag: wat gaan we communiceren dat mensen interessant vinden wordt meestal beantwoord met ‘mensen praten toch met elkaar’ en ‘dat wat wij als bedrijf willen overbrengen’.

Dus stel jezelf de vraag bij je ervaringen: hebben we de juiste conclusies getrokken? Kunnen we op fundamenteel niveau conclusies trekken wat wel en niet werkt?

Kennis borgen

Het tweede wat opvalt is de borging van kennis, of eigenlijk het gebrek daar aan. Vaak komt men niet verder dan de eigen afdeling, soms wordt er een stukje op het (niet gelezen) intranet gezet, maar het echt borgen in de organisatie en uitdragen over afdelingen heen, delen met niet enkel de betrokkenen, maar ook bijvoorbeeld de nieuwe medewerkers die nog niet voor je werken (dus vastleggen op een manier dat het reproduceerbaar is voor iedereen ook zonder dat de oorspronkelijk betrokken persoon nog in de organisatie werkt) gebeurt bijna nooit.

Een groot gemis in mijn optiek.

Hoe dan wel?

Kritiek leveren is eenvoudig, maar oplossingen aandragen is handiger. Hoe zou ik het dan oplossen?

Elke actie zou twee additionele doelstellingen moeten hebben.

  • Wat willen we van deze actie leren? (kunnen meerdere zaken zijn)
  • Hoe borgen we de kennis opgedaan in deze actie? (en wie is daarvoor verantwoordelijk)

Pas als dit consequent gebeurt kan je de volgende stap zetten als het gaat om social media. De stap waar veel organisaties inmiddels denken aan toe te zijn, maar waar de meeste zullen falen omdat ze niet ver genoeg durven gaan omdat ze de leercurve nog niet geheel doorlopen hebben.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


511 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën