Waar begint recruitment?

Door Wim van den Nobelen op 26-01-2012 07:30.

Vanochtend was ik bezig met acquisitie plegen. Elke dag probeer ik 10 klanten te bellen voor 10 uur. Een goed ritme wat me al jaren prima bevalt. Zo ook vanochtend. Een willekeurig bedrijf zoekt een Business Controller, actie dus. Telefoon pakken en bellen. Met de naam van de directeur, die ik via LinkedIn als connectie heb en onze werkwijze het Nobelisme, dacht ik wel “binnen te komen”.

Niets is minder waar. Het was deze keer niet de secretaresse die mijn doorgang versperde, in tegendeel zelfs. Charmant en concreet stelde ze enkele vragen. Mijn verwachte contactpersoon was er niet, maar ze ging me doorverbinden. “De heer Verzinzijnnaam is niet aanwezig. U kunt beter vanmiddag terugbellen.” Goed getraind als recruiter vraag ik door om er zeker van te zijn dat deze man, dé persoon is aan wie ik mijn vragen kan stellen. Hij is van de crediteurenadministratie, was haar antwoord. Waarom verbind je mij met hem door dan? Deze vraag kon ze helaas niet beantwoorden!

Zo lang bedrijven niet begrijpen waar recruitment start, wordt er meer afgebroken dan opgebouwd. Recruitment kan namelijk overal starten; bij de ingang, de afslag het terrein op, aan de telefoon, op het internet en bij de verjaardagsborrel van je tante. Als niet iedereen binnen de organisatie weet waar het bedrijf mee bezig is, waarom er mensen nodig zijn deze doelen te bereiken, dan moet je jezelf afvragen of iemand in dit geval het bedrijf geen imagoschade berokkend in plaats van dat hij/zij een ambassadeur is.

Er zijn talloze manieren om personeel nieuwe collega’s te laten werven. Iedere medewerker kan een wervende kracht zijn, maar laat ze dit beseffen. Laat iedereen er van doordrongen zijn dat elke vorm van communicatie iets zegt over het bedrijf en haar medewerkers. Een onderneming waar de medewerkers niet uitgepraat raken over hun bedrijf heeft de wereld aan haar voeten en vele malen meer kans op succes om topmensen binnen te halen. En de rol van de recruiter? Goed voorbeeld doet volgen.

Over de Auteur

Wim van den Nobelen Recruiter/Headhunter Management, Finance & Payroll, Nobelist, Spreker & Consultant Strategisch Recruitment, Blogger


515 views | Reageer (4 reacties)
  • Meeste bedrijven horen in een museum

  • Wim

    Welk museum?

  • Timon Rammeloo

    Beste Wim,

    Mooi verhaal! Echter ben ik altijd een beetje allergisch voor mooie woorden zonder dat daar een voorbeeld bij zit zoals de schrijver denkt dat het zou moeten. Heel mooi dat je zegt dat je de medewerkers bewust moet maken wat hun communicatie doet en dat ze moeten beseffen dat zij een wervende kracht zijn voor de organisatie, maar hoe doe je dat? Het is heel makkelijk gezegd en ook zeer zeker waar! Echter weet jij waarschijnlijk net zo goed als ik, dat dit bijzonder moeilijk voor elkaar te krijgen is. Dus ben ik erg benieuwd hoe je dat in gedachten had 😉

  • Wim

    @a30e3ba4587cbf3c4a1c9a9b7f6bf19d:disqus Het begint altijd met een goed verhaal toch! Door de jaren heen heb ik veel bedrijven gezien, maar toch wil ik het enkel betrekken vanuit mijn eigen organisaties. Openheid in wat je waarom doet. Hoe je dit wil en met welke mensen. Accepteer teleurstellingen en geef ruimte voor fouten en mislukkingen. Deel. Dit is de enige manier om te kunnen vermenigvuldig en vergader. Bespreek. Wij hebben dagelijks een overleg om 08:55 uur (telefonisch) waarin iedereen verteld wat er speelt en waar problemen liggen of verwacht worden. Elke week een bespreking waarin ondermeer de 5 kernwaarden van Strictly People uitgelicht worden en waar alle aanwezige uitleggen hoe zij die waarde zien en toepassen. De bespreking wordt strak geleid en duurt max 1 uur.

    Kun je hier wat mee?


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën