Campagne bekekenToen ik begon met bloggen heb ik mezelf voorgenomen alleen maar positieve en opbouwende verhalen te schrijven. Nu ga ik voor het eerst een campagne recenseren. De makkelijke weg is om te zeggen wat er allemaal niet aan de uitvoering klopt, maar daar leert niemand wat van. Daarom heb ik het volgende format bedacht. Ik bekijk de campagne op wat ik er goed aan vind, stel ik vragen over wat ik mis of niet goed begrijp en geef ik suggesties. Ik nodig het reclamebureau en de opdrachtgever uit om in de comments hun campagne vervolgens verder toe te lichten. Op deze manier leren we allemaal welke keuzes er achter een campagne zitten en hoe anderen die keuzes ervaren.

Deze keer bekijk ik de campagne ‘ga voor die superbaan’ van VTL. De actie is ontwikkeld door TMPW.

Volgens het persbericht moet het volgende doel behaald worden met deze actie: 1.150 nieuwe leerlingen voor cursusjaar 2012-2013. Deze actie wordt nu gestart omdat een dergelijke opleiding drie jaar duurt en de verwachting is dat tegen die tijd er veel meer vrachtwagenchauffeurs nodig zullen zijn. Doelgroep van de actie zijn jongeren.

De campagne bestaat uit een online battle waarin 3 jonge vrachtwagenchauffeurs strijden om de titel van beste vrachtwagenchauffeur. Er is daarnaast een twitter account, youtube account en een facebook pagina aangemaakt.

Wat vind ik goed aan deze campagne?
Het feit dat er een campagne gemaakt is! Ik vind het lovenswaardig om een actie te starten voor iets dat over een aantal jaren een probleem kan worden. Veel lof voor anticyclisch campagne voeren.

Goed om zo de beroepsdoelgroep chauffeurs zichtbaar te maken. Ik vind het fijn dat er meer context is aangebracht dan alleen de werving van het benodigd aantal studenten. Leuk om door middel van diverse opdrachten een beeld te krijgen van het vak vrachtwagenchauffeur.

Ik vind het een goede keuze om met video te werken. Beeld zegt veel meer dan alleen statische content. Ik vind een en ander mooi in beeld gebracht.

Wat zijn mijn vragen?
Ik heb de eerste aflevering gezien en zag dat het programma 10 minuten duurt. Dat vind ik voor een online programma erg lang. Waarom duurt het programma zo lang? Ik zou de aflevering sneller snijden en terugbrengen tot maximaal 3 minuten. Als dat niet mogelijk is, zou ik misschien de aflevering opknippen.

Wat moet ik als kijker doen? Waarom zou ik dat willen? En wat is de call to action daarvoor?

Waarom zijn juist deze chauffeurs geselecteerd? Waarom kun je geen plek winnen in de batte? Zo’n battle doen in Schotland is toch juist gaaf?

Waarom schrijft de presentatrice een blog? Het gaat om de chauffeurs dus ik zou hen vooral laten bloggen. Zij kunnen dan bijvoorbeeld ook de ‘making of’ laten zien.

Ik zie dat er een Facebook pagina en een Twitter account is aangemaakt. Hoe, waarom en met wie gaat er straks interactie ontstaan?

Ik vind het heel lastig om de strategie achter de campagne te doorgronden. Waarom is juist dit ontwikkeld. Welk inzicht zit erachter? Waarom zullen door deze campagne 1.150 leerlingen zich gaan inschrijven?

Ik ben heel erg benieuwd naar het resultaat van deze actie. 19 januari is de battle officieel van start gegaan. Je kunt dan op www.gaanvoordiesuperbaan.nl zelf je mening vormen.

Over de Auteur

Ernst Schipper Ernst Schipper kijkt anders. Hij adviseert bij het creëren van onderscheidende communicatie die leidt tot meer resultaat. Adviseur in (online) arbeidsmarktcommunicatie en employer branding met een fascinatie voor innovatie en social media. Ernst is (online) strateeg, employer brand consultant, interim arbeidsmarktcommunicatiespecialist, leidt brainstorms en geeft workshops


236 views | Reageer (1 reacties)
  • Sanne van der Schee

    Interessante recensie. In basis inderdaad een prima campagne, cross mediaal, real-life achtig, mooi gefilmd ook. Allemaal goeie ingrediënten. Maar het voelt nog niet als één geheel. Persoonlijk vind ik ook de aansluiting met de doelgroep niet helemaal juist. Scholieren die nog voor het vak moeten kiezen, vs. de kandidaten die al enkele jaren werkervaring hebben. Dat wekte (bij mij in elk geval) de indruk dat de kandidaten een superbaan kunnen winnen oid. Ik vind dat een verwarrende boodschap. Voor mijn gevoel zit daar een ‘gat’. Mag ik je tot slot attenderen op ‘AA-Files’, een campagne van de beroepsorganisatie van Accountants, over het beroep van AA-Accountant? Het betreft een interactief lespakket. Ik heb hier ook aan meegewerkt. Altijd interessant hoe andere vakgenoten hier naar kijken. Misschien iets voor een volgende recensie…


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën