Recruitment bij Hyves

Door Bas van de Haterd op 23-01-2012 07:50.

Op mijn vakantie heb ik het boek ‘van 3 naar 10 miljoen vrienden‘ gelezen van Hyves oprichter Raymond Spanjer. Een prachtig boek, ook omdat ik het gros van de hoofdpersonen persoonlijk ken en een aantal situaties prachtig kan plaatsen. Zo begrijp ik nu erg goed waarom ik op een Bowlr door Marc, Floris en Raymond heel snel ‘nu niet Bas’ te horen kreeg toen ik joviaal als altijd even een babbetlje wilde komen maken. Men kwam net uit een bespreking met MTV voor een overname van Hyves en had nog een hernieuwd bod gekregen op die Bowlr van enkele miljoenen….

In het boek staan ook een paar bijzonder grappige zaken over het aannemen van mensen bij Hyves. Een aantal individuele gevallen en een ‘strategie’.

Hyves Angels

De Hyves Angels bijvoorbeeld. Hun functieprofiel was “aantrekkelijke studentes in de leeftijd van 20 tot 25 jaar, blod, later ook wel Bosmeisjes genoemd.”

De gedachte hierachter was drieledig. Ten eerste was het werk als Hyves Angels niet zo makkelijk als veel helpdesk werk, dus enige intelligentie (vandaar student) was noodzakelijk. Geen enkele afgestudeerde gaat echter 40 uur per week vragen per mail beantwoorden, maar het is een ideale bijbaan.

Een tweede reden was dat het een goed testpanel was voor nieuwe functionaliteiten.

Een derde  reden: mooie vrouwen is de perfecte secundaire voorwaarde voor programmeurs. Serieus, dit heb ik bij enkele opdrachtgevers ook gezien, het werkt echt zo in de IT.

De wervingstactiek was eenvoudig, Raymond interviewde, liep met de dame in kwestie langs het kantoor van Floris, die knikte ja en de dame was aangenomen. Er staan in het boek ook bijzonder leuke stukjes van deze angels zelf, hoe ze hun sollicitatie-ervaring hebben beleefd: Hyves is erg informeel (in het eerste gesprek passeerde onderwerpen als drank, drugs en zelfs seks de revue) en na een monoloog van Raymond vroeg hij of ik maandag kon beginnen. 

Ook interessant was de werving van het tweede gezicht voor de community, Nine Ludwig (nu inmiddels hoofdredacteur van Hyves). Er kwam een mail binnen met de tekst: ‘met grote ogen en hongerige lippen zag ik aldaar… de baan waar ik al tijden op zit te wachten’. Haar CV omschrijft Raymond als ‘óf een grote humorist met ballen óf een zeer consciëntieus model met arbeidsethos en zonder pretenties’. Beide kunnen we bij Hyves gebruiken (en als ik het goed begrijp is ze het laatste).

Deze manier van werven zouden de meeste recruiters onorthodox noemen. Ethisch is het natuurlijk volkomen incorrect wat ze doen met dames aannemen op uiterlijk (of eigenlijk is Raymond gewoon eerlijk, onderzoek wijst al jaren uit dat dit de belangrijkste rol is), maar het heeft Hyves wel ver gebracht. Bedenk wel, dit is jaren geleden, toen Hyves nog ‘the place to be was’ en ver voordat TMG het er voor het zeggen kreeg.

Sales mensen

Een andere interessante werving was die van de sales toppers die Hyves winstgevend hebben gemaakt. Hiervoor hebben ze de meest genetwerkte vrouw van de online industrie, Heleen van Oord, even gevraagd om advies. De Godmother van het internet (niet te verwarren met de grand old lady, maar daarvoor moet je haar kennen).

De eerste sales topper, Wilco, krijgt men geadviseerd vanuit verschillende mensen. Echter, hij zit heel goed waar hij zit met een heel goed salaris. Hoe week je die los? Uiteindelijk door gewoon een heel gaaf product te hebben. Hyves was hét en dus kon je toppers, als je liet zien wat hét was, binnen halen.

Hetzelfde gold voor Remco, de andere sales topper, maar net anders. Die ontmoet je gewoon op een feestje. Wilde ook niet weg, zat ook perfect, maar was ook te overtuigen door het fantastische product.

Wat je hier ziet is dat als je gewoon een heel cool bedrijf hebt, mooie dingen doen, je toppers aantrekt. Wat moet je dan doen als je dat niet hebt als recruiter? Een leuk bedrijf zoeken 🙂

Marc de Vries

De derde recruitmentcase die omschreven staat die is van de huidige CEO, begonnen als COO, van Marc de Vries. Toen directeur van Monsterboard en eigenlijk is het verhaal redelijk hetzelfde. Gewoon een gaaf bedrijf hebben trok ook hem over de streep.

Interessant stukje uit het boek: ‘op 11 juli zitten Marc, Hubert (Deitmers, investeerde in Hyves) en ik (Raymond Spanjer) in Leenderts (andere investeerder) atelier. Marc is inmiddels benaderd om CEO van Monsterboard Europe te worden, maar zijn hart ligt al in de zwijnenstal (Marc zijn eigen woorden eerder in het boek) op de Herengracht. We zijn er bijna uit, op één onbeduidend detail na. Marcs salaris. Als Leendert koffie zet verteld Hubert hoe John de Mol een Duitser overhaalde zijn bedrijf aan Endemol te verkopen. Hij vond een schilderij in onze boardroom mooi, dus dat mocht hij hebben van John. Daarmee was de deal rond, de Duitser verliet het pand met het schilderij, dat toevallig wel van Joop was. Dus Hubert vraagt welk schilderij Marc wil hebben. Het is niet nodig, die middag mailt hij: Ich bin ein Hyver go! go! go!

Ook hier geldt weer, it’s the company that counts. Voor deze werving, zo is te lezen in het boek, is ruim de tijd genomen en het is niet eens begonnen met werving. Het begon gewoon met een goed gesprek. Dat zie je met veel toppers die van baan veranderen. Waarom realiseren we ons dat zo zelden en denken we nog steeds toppers aan te trekken met vacatures op vacaturebanken?

Conclusie

Van 3 naar 10 miljoen vrienden is echt bijzonder goed leesbaar en er staan ook voor de recruiter een aantal bijzonder leuke cases in. Ik heb er van genoten, niet als vakliteratuur (hoewel het als ondernemer ook zeer interessant is), maar het is ook gewoon erg vermakelijk.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


467 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08landmacht_tram_03landmacht_tram_06

Categoriën