Er bestaan legio ‘moderne’ manieren waarmee een sollicitant zich kan presenteren. Van een video/ online CV, tot een persoonlijk moodboard op Pinterest. Van een Facebook interview met de vrienden van de betreffende kandidaat, tot een fancy Linkedin profiel inclusief ‘Job seeking badge’. Maar, zeg eens eerlijk. Wordt u, beste recruiter, hier nu echt gelukkig van? Gaat even lekker voor zitten, zo’n CV video van 1 minuut 30? En duikt u vol verlangen en verwachting in de onbekende wereld van Pinterest? Of, ontvangt u toch liever het oude vertrouwde CV? U begrijpt, voordat ik mij hier als sollicitant volledig op stort, ben ik heel benieuwd naar de mening, verwachting en ervaring van mijn doelgroep.

Naar úw mening dus. Laat ‘m hieronder achter!

Over de Auteur

Sanne Communicatieadviseur van nu. Ruim vier jaar werkervaring. Aanpakker. Schrijft graag. RotterdammerT. Hart voor kunst & cultuur. Reislustig en festivalganger. 'In between jobs'.


430 views | Reageer (4 reacties)
  • Kuhlmann

    Denk aan de Doelgroep! Wij als recruiters moeten ons bewust zijn van de benaderingswijze van onze doelgroep (schrijf heldere doelgroepgerichte wevingsteksten).Ook een sollicitant zou zich bewust moeten zijn van degene die hij aanschrijft. Een recruiter bij een bureau leest een cv anders dan een eindverantwoordelijke directeur bij een kleine organisatie. Persoonlijk vind ik een ouderwets cv aangevuld met een begeleidend schrijven waarin relevante toelichting staat omtrent de reden van solliciteren een prettige basis om vanuit te gaan. Toeters en bellen? Video Presentaties? Niet doen! Ik heb er al vele voorbij zien komen maar kan maar niet loskomen van de niet spontane houding die mensen aannemen voor een camera! Ik ben dan meer bezig met de vraag: waarom gaan mensen voor een camera staan? in plaats van me te focussen op hetgeen waar het om gaat: inhoud. Een sollicitatie heeft als doel om aan tafel te komen. Bel gewoon op; stel vooral goede vragen (bel anders niet!) en stuur een goede unieke cv+brief.

  • Ik zou zeggen: hou je niet in en ben jezelf in wat je gebruikt, hoe je het gebruikt en hoe je je presenteert. Maar neem voorlopig nog geen afscheid van het oude, vertrouwde CV. Voor een recruiter tenslotte nog steeds (en waarom niet?) hét medium om een helder overzicht te krijgen van wat je gedaan hebt en wat je kan. En dat is tóch de basis voor match, of je dat nou leuk vindt of niet. Daarnaast gaat een beetje recruiter óók echt wel even checken wat je zoal online hebt staan via googlen, dus het is en/en en (nog) niet “in plaats van” ….. 

  • Sanne van der Schee

    @c1232914e030effed64abe1323531dc0:disqus @df89c68bc1bf9b96c2fe5c28294a5699:disqus Bedankt voor jullie reacties. Leuk om wat meer inzicht te krijgen. Ook de reactie van Aaltje Vincent, die ik via Twitter kreeg wil ik jullie niet onthouden.  “De recruiters die ik heb gesproken/spreek kijken naar de hipperdepip cv-vormen als het ‘gewone’ CV of #LinkedIn profiel daartoe uitnodigt” Zijn jullie het daar ook mee eens? In elk geval binnenkort een aparte blogpost over mijn zoektocht naar de ultieme cv.

  • Timon Rammeloo

    Ik ben het wat dat betreft met Aaltje eens. Als het LI profiel, cv of de motivatie mij uitnodigt (en alsjeblieft niet te lang want ik houd niet zo van lezen maar meer van praten en luisteren: de belangrijkste instrumenten van een (corporate) recruiter dus) dan ben ik benieuwd naar die kandidaat. Mocht diegene zelf geen extra informatie hebben toegevoegd dan bestaat er altijd nog zoiets als Google. Om bevestiging te zoeken of een zwakte te zoeken? Nee, zeker niet. Ik ben benieuwd en nieuwsgierig naar die persoon en wat hem of haar bezig houdt. Daarom stel ik in het sollicitatiegesprek ook altijd vragen over het persoonlijke leven van de sollicitant ten doel om hem allereerst op zijn gemak te laten voelen en ten tweede om te weten wat hem beweegt en drijft. 


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën