Talent zoekt talent

Door Bas van de Haterd op 06-01-2012 07:42.

Vorige week was ik in Eindhoven in het Pieter van den Hoogenband zwemstadion, als onderdeel van een ‘Eindhoven Tour’ die ik kreeg.

In dit complex traint het gros van de Nederlandse zwemtop (mannen en vrouwen) en overal hangen ook banieren van de toppers die er actief zijn. De toptrainers komen er graag, maar het staat ook open voor het grote publiek. Je kan je baantjes trekken waar ook de gouden plakken worden verdeeld.

Op zich is dat niet iets heel bijzonders, maar door ergens hele goede faciliteiten te bieden zie je dat de top elkaar opzoekt. Veel van de top zwemmers en zwemsters willen daar trainen, omdat de anderen daar trainen. Dat zie je eigenlijk op veel plekken in de sport terug. Wat ik me nu afvraag is: waarom vertalen we dat niet naar het bedrijfsleven?

Voetbal

Een ander voorbeeld waarin je dit ziet is voetbal. De top wil graag spelen met de top. Waarom kiest Affelay voor Barcelona, terwijl de kans op speeltijd daar gering is? Omdat hij dan kan spelen en vooral trainen met de absolute wereldtop, zoals Iniesta, Messi, Xavi en nu zelfs Fabregas. Hij wil beter worden en dat wordt hij door zich te omringen met nog betere mensen. Dezelfde reden dat Van Persie destijds voor Arsenal koos, hij kon leren aan de hand van een grote meester als Henry en groeien naar de topper die hij nu is. Talenten willen graag samenspelen met andere talenten. Dat is misschien nu ook wel één van de redenen dat Oranje zo goed loopt, er is zoveel talent dat ze graag met elkaar trainen.

Niet iedereen

Natuurlijk geldt dat niet voor iedereen en past niet iedereen bij elkaar. Ibrahimovic is een geweldige voetballer, maar paste niet bij Barca. Bijna elke sport, op een enkele hele individuele sport na, is een teamsport. Het bedrijfsleven is ook een teamsport. Ook daar zoeken gelijkgestemden en talenten elkaar graag op, maar het feit dat iemand niet geschikt is voor een bepaalde organisatie of goed functioneert in een bepaald team zegt niet direct iets over de kwaliteiten van die persoon.

Talenten in bedrijven

Wat opvalt in het bedrijfsleven is dat mensen vaak zich moeten inhouden, zich niet optimaal mogen profileren bijvoorbeeld. Mede vanwege ego’s, maar ook omdat de organisatie bang is dat deze persoon daarna makkelijk zal vertrekken. Vreemd, want volgens mij moet je er voor zorgen dat iemand optimaal presteert en deze persoon daar naar belonen. Als deze persoon vertrekt kan dat juist positief zijn. Waarom wil zoveel talent bij Ajax voetballen? Kijk eens naar de talenten die ze hebben voortgebracht in het verleden.

Organisaties zou veel meer moeten doen op de toppers aan zich te binden, niet per sé met geld, dat moet goed zijn, maar is zelden de ultieme motivator. En als je iemand met geld wilt binden is er altijd wel weer een partij die bereid is meer te betalen (zie Anzi met Eto’o als we het dan weer vertalen naar het voetbal).

Ook zou je als bedrijf veel meer te koop moeten lopen met je talenten. Veel meer moeten aangeven in vacatures: je komt te werken met personen X en Y en vervolgens kunnen aangeven waarom dat zo’n geweldige ervaring gaat zijn. Of eigenlijk zou iedereen in de markt die personen moeten kunnen, omdat het al sterke personal brands zijn.

Talent zoekt talent

Talent zal altijd talent opzoeken. Daaraan herken je misschien ook wel echt talent, dat zijn degene die gaan netwerken als ze zich ‘eenzaam’ voelen in je organisatie. Niet om business te scoren, maar om met vakgenoten te praten. Als je als organisatie talenten aan je kan binden volgen andere talenten vanzelf. Die talenten hoef je niet per sé in loondienst te binden natuurlijk en de werving kan in veel gevallen ook heel goed via de informele netwerken gaan. Uitgangspunt is dat je een team hebt, maar dat elk team een scorende spits moet hebben die je daar ook naar beloond (zowel financieel als niet financieel), zolang die spits ook maar weet dat hij kan scoren vanwege het team.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


786 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën