Ik ben al vaak verweten dat ik online predik en enkel online predik, waarbij de nadruk ligt op de inzet van social media. Het is correct dat ik zelf daar de meeste mogelijkheden zie en vooral het grootste gebrek aan kennis in de markt (elke markt, niet enkel recruitment). Echter is het niet zo dat social media heilig zijn, dat het de heilige graal is en dat je iedereen en alles ermee kan bereiken.

Wat veel mensen die minder ‘social media minded’ zijn lijken te vergeten dat dat geldt voor elk medium. Tijd voor een nuance.

TV

“Als ik voldoende budget voor een campagne heb kies ik altijd nog voor TV” hoorde ik enige tijd geleden op een interne sessie met marketeers. “Daarmee bereik je namelijk de grootste doelgroep nog steeds.” Mijn vraag was: welke doelgroep? Want inderdaad, het is het medium met het grootste bereik, maar… bepaalde groepen zal je met TV nooit bereiken.

Social Media

Datzelfde geldt natuurlijk voor social media. Hoewel heel veel mensen een account hebben, er zijn ruim een miljoen Nederlandse Twitteraars, miljoenen Nederlandse Facebook gebruikers en Youtube bereikt nog meer Nederlanders, wil het niet zeggen dat je ze allemaal hiermee kan bereiken of dat je ze er ook mee kan raken.

Onderzoek

Er zijn ongelofelijk veel onderzoeken die allemaal allerlei data de wereld in slingeren over wie je hoe kan bereiken. Wat bijna iedereen steeds lijkt te vergeten is dat de manier van onderzoek doen van enorme impact is op de mensen die je bereikt. Als je mij een onderzoek wilt laten invullen moet je dit online doen, maar als je mijn ouders wilt bereiken voor een onderzoek is de telefoon het beste middel. Een representatief beeld van het mediagedrag van ‘heel Nederland’ is niet te krijgen met één onderzoeksmethodiek en er zijn nagenoeg geen onderzoeken die methoden combineren. Daarnaast heb je bij het combineren van onderzoeken weer een andere issue, namelijk het feit dat je onderzoeksresultaten beïnvloed worden door de manier van onderzoek (telefonische enquêtes hebben een bepaalde ‘geholpen’ antwoorden die online niet hebben).

Doelgroepdenken

Ik ben een fan van social media en de inzet van online middelen omdat je hiermee tegen relatief lage kosten hele hoge rendementen kan halen. Echter, in bepaalde doelgroepen. Voor heel wat doelgroepen is het geen geschikt kanaal, net zoals TV, radio of print geen geschikt kanaal is voor andere doelgroepen.

Dit weten we al

Maar dit weten we toch al lang Bas? Precies. Dit weten we al heel, heel lang. Dus stop nu eens met tegen mensen te zeggen dat ze social media zien als de heilige graal, want ik ken niemand die dat predikt (tenminste, niemand die je serieus moet nemen). Het zijn niet de experts die dit prediken, het zijn de tegenstanders die dit zeggen om de experts af te vallen zodat ze er helemaal niets mee hoeven te doen.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


282 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën