Herkennen wij talent?

Door Bas van de Haterd op 13-12-2011 07:38.

Herkennen we talent? Recruiters en lijnmanagers zijn altijd erg stelling dat dat niet zo moeilijk is. Dat perceptie niet zo’n rol speelt, dat ze wel door dingen heen prikken. Allerlei psychologische onderzoeken ten spijt, die bewijzen dat dat vaak toch genuanceerder ligt.

Dit fantastische experiment levert daar deels bewijs toe. Een korte video (met muziek van Bach), met daaronder de omschrijving van het experiment en wat er gebeurde.

In Washington DC, in een metro station, op een koude ochtend in januari 2007, speelde een man 45 minuten lang Bach op zijn viool. Gedurende die 45 minuten kwamen er ongeveer 2.000 mensen door het station die hem hoorde.

Na ongeveer 4 minuten was er een man die zijn pas vertraagde, even luisterde, en snel weer doorging. Vier minuten daarna kreeg de violist zijn eerste dollar van een vrouw die niet stopte om te luisteren.

Na 6 minuten stond een jonge man even te luisteren, maar liep daarna snel weer door. Na ongeveer 10 minuten stopte een jongen van ongeveer 3 even om te luisteren, maar zijn moeder duwde hem voort. Gedurende de 45 minuten gebeurde dit regelmatig, jonge kinderen die wilde luisteren naar de muziek, maar door hun ouders werden gepushed.

In totaal heeft de violist 45 minuten non stop gespeeld. In totaal zijn er 6 mensen even gestopt en hebben 20 mensen geld gegeven zonder te stoppen, een totaal van 32 dollar heeft deze violist verdiend.

Na een uur stopte de violist en het was stil. Geen applaus, geen herkenning, niets.

De Violist was Joshua Bell. Een van de beste en beroemste violisten ter wereld. Hij speelde op een viool die 3,5 miljoen dollar waard was. Twee dagen eerder speelde hij in een uitverkochte hal in Boston waar mensen 100 dollar per stoel betaald hadden.

Hoewel dit experiment een aantal vragen oproept (ook wat betreft gedrag in openbare plekken natuurlijk) is misschien wel één van de belangrijkste: herkennen we talent op onverwachte plekken en in een ‘vreemde context’?

We praten veel over talent… maar hoe goed zijn we eigenlijk in het herkennen ervan als we er zomaar tegenaan lopen?

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


495 views | Reageer (3 reacties)
  • Een erg leuk experiment! Ik denk dat twee redenen ten grondslag liggen aan het feit dat de mensen niet blijven luisteren. Ten eerste zijn de passanten niet gefocust op de muziek. Ze nemen niet de tijd om er uberhaupt een mening over te vormen. Ten tweede kun je niet al het talent herkennen. Om de vertaalslag te maken naar de arbeidsmarkt: een recruiter kan niet in alle markten gespecialiseerd zijn. 

  • Daniel Schoone

    Misschien te specifiek op dit experiment: Al herken je het talent, wil niet zeggen dat je er iets mee kan of wilt.

  • Ingrid

    Hoe zou het experiment verlopen zijn als Joshua Bell op een andere locatie had gestaan, op een moment dat mensen minder haast hebben?


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën